Opinie

‘TU moet niet bang zijn voor eigen Delta’

In Delta 7 betoogt prof. de Jong dat we ons geen onafhankelijk universiteitsblad meer kunnen veroorloven. Hij vreest dat de belangen van de TU door zo’n blad geschaad worden.

In Delta 7 betoogt prof. de Jong dat we ons geen onafhankelijk universiteitsblad meer kunnen veroorloven. Hij vreest dat de belangen van de TU door zo’n blad geschaad worden en vindt daarom dat we hier geen TU-middelen aan moeten besteden.

De Jong getuigt hiermee van een angst – angst voor kritische geluiden vanuit de eigen organisatie – die mijns inziens onnodig en onwenselijk is. De suggestie wordt gewekt dat de TU in de problemen zit en die problemen opgelost kunnen worden door er maar niet over te praten. Afgezien van het feit dat een dergelijke houding vaak contraproductief blijkt te zijn, heeft onze TU deze zelfbescherming helemaal niet nodig. De TU is een sterke organisatie die, over het geheel genomen, goed presteert op het gebied van onderwijs en onderzoek. Af en toe blijken er helaas negatieve uitzonderingen op dit positieve beeld te zijn. Dat we niet bevreesd zijn om zelf deze slechte punten aan de orde te stellen is een teken van de kracht van onze TU. Juist als iets niet zo loopt als gewenst, is het zaak dat iedereen daarvan doordrongen raakt, zodat de bereidheid ontstaat om het anders te doen. Een onafhankelijk universiteitsblad kan in zo’n situatie een geloofwaardiger en dus effectievere rol spelen dan een voorlichtingsblad dat aan de leiband van het bestuur loopt.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat van een academische instelling als onze TU nog altijd verwacht wordt dat er vernieuwend werk gedaan wordt. Het soort onderzoek waar het bedrijfsleven niet aan toe komt omdat er te veel onzekerheden aan verbonden zijn, maar dat wel zeer interessant is omdat bij succes de kiem voor een grote doorbraak gelegd is. Dat vereist creatieve medewerkers, die kritisch kunnen zijn tegenover de gangbare inzichten, buiten gebaande paden durven te treden en niet bang zijn om hun eigen ideeën te volgen. Als we deze instelling van onze medewerkers verwachten, waarom zouden we ons dan met ons huisorgaan in de tegenovergestelde richting bewegen?

.aut Rogier van Aken, OiO bij Technische Natuurwetenschappen.

De Jong vindt daarom dat we hier geen TU-middelen aan moeten besteden. Hij getuigt hiermee van een angst – angst voor kritische geluiden vanuit de eigen organisatie – die mijns inziens onnodig en onwenselijk is. De suggestie wordt gewekt dat de TU in de problemen zit en die problemen opgelost kunnen worden door er maar niet over te praten. Afgezien van het feit dat een dergelijke houding vaak contraproductief blijkt te zijn, heeft onze TU deze zelfbescherming helemaal niet nodig. De TU is een sterke organisatie die, over het geheel genomen, goed presteert op het gebied van onderwijs en onderzoek. Af en toe blijken er helaas negatieve uitzonderingen op dit positieve beeld te zijn. Dat we niet bevreesd zijn om zelf deze slechte punten aan de orde te stellen is een teken van de kracht van onze TU. Juist als iets niet zo loopt als gewenst, is het zaak dat iedereen daarvan doordrongen raakt, zodat de bereidheid ontstaat om het anders te doen. Een onafhankelijk universiteitsblad kan in zo’n situatie een geloofwaardiger en dus effectievere rol spelen dan een voorlichtingsblad dat aan de leiband van het bestuur loopt.

Rogier van Aken, OiO bij Technische Natuurwetenschappen.

Lees ook:

Kromme CommunicatieDelta onafhankelijk en Delfts!Delta uit de tijd?, Brieven 1, Brieven 3, Open Gemeenschap vereist onafhankelijk universiteitsblad, Waarom bijt Delta de hand die haar voedt, Bijtgevaar.

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.