Opinie

Brieven: Onafhankelijkheid van Delta (3)

Een brief in de discussie over de onafhankelijkheid van Delta, geschreven door decaan Theo de Jong van L&R.

De regie die Delta voert over de discussie inzake haar eigen toekomst bewijst haar onoprechtheid. Nadat op basis van onderhandeling overeenstemming was bereikt over mijn tweede bijdrage is deze zonder mijn medeweten aangetast door de redactie, zoals dat ook gebeurd is met mijn eerste tekst. Delta probeert onder andere zo de touwtjes in handen te houden. Dat is tot op zekere hoogte te begrijpen, absoluut niet integer, maar vooral dom. De redactie had in deze discussie het voordeel van de twijfel voor zich kunnen winnen. De reacties op mijn standpunt brengen niets nieuws onder de zon. Met luid geraas wordt door Waaijers, Brumsen, Thijsse tegen deuren getrapt, die sinds de zeventiger jaren al wagenwijd openstaan. We hoeven elkaar toch niet meer te overtuigen van de noodzaak van openheid, kritische discussie, etc.? De heren hebben groot gelijk. Die zaken zijn juist in de discussie over Delta in het geding. Delta knoeit immers met koppen, ondertekening en misvormt artikelen door zinnen weg te laten!

Wat ik probeer te bestrijden is moedwillige en gesubsidieerde beschadiging van de gehele universiteit door opportunistische lieden die menen zich na hun daad te kunnen verschansen in hun veilige wereldje van kritische, onafhankelijke universitaire journalistiek. Ik ben van oordeel dat het werkelijk onafhankelijk maken (dus volledig verzelfstandigen) van Delta een adequate bescherming is tegen university bashing. Ik heb daarvoor vijf argumenten. De twee-walletjes-politiek van Delta (nl. het naar believen wijzen op de onafhankelijke journalistieke status, dan wel op de afhankelijke bekostiging) wordt doorbroken. De buitenwereld kan een echt onafhankelijk Delta niet meer vereenzelvigen met de universiteit, waardoor duidelijk wordt dat het gepubliceerde niet per definitie de waarheid van en over de TU Delft is. Het marktmechanisme zal de kwaliteit en aantrekkelijkheid van de universiteitskrant doen toenemen. In een onafhankelijke marktpositie zal Delta voor zijn overleven genoodzaakt zijn eindelijk eens basale journalistieke principes te gaan hanteren (zoals bijv. hoor en wederhoor). De effectiviteit van eventueel te ondernemen juridische acties neemt toe.

Ik ben benieuwd of de redactie de zelfbeheersing kan opbrengen om mijn derde en tevens laatste kritische bijdrage aan de discussie over dit onderwerp wel intact te laten.

.aut Theo de Jong,

decaan LR .

Theo de Jong, decaan LR.

Lees ook: Kromme CommunicatieDelta onafhankelijk en Delfts! en Delta uit de tijd?.

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.