Opinie

Delta mag niet dezelfde vrijheid hebben als onafhankelijke pers

Op de universiteit staan te veel financiële belangen op het spel om Delta de aloude journalistieke waarden te laten hanteren, meent L&R-decaan Theo de Jong.

Melchior Zeeman zet zich in Delta 6 (17 februari 2000) neer als de flinke verdediger van aloude journalistieke waarden. Hij eist daarmee – jaren nadat de universiteit van de jaren ’60 ten grave is gedragen – voor het periodiek Delta een status op die het niet toekomt. Delta is een door de universiteit betaald huisorgaan, dat zich niet de vrijheden kan permitteren die de onafhankelijke drukpers heeft. De academische wereld is fundamenteel veranderd – er staan meer dan ooit op geld waardeerbare belangen op het spel – en het past niet meer in deze tijd dat medewerkers van Delta zich als spookrijders door de universiteit bewegen. Zeeman zou moeten weten dat hij zich in een journalistiek speeltuintje bevindt, waarop hij niet de normen van de grote-mensen-wereld van toepassing kan verklaren. Wanneer een redacteur van een universiteitskrantje zich vandaag de dag moet beroepen op zijn vermeende grondrechten, is dat een signaal dat er aan zijn kant klaarblijkelijk iets danig is misgegaan.

Zeeman mag met zijn collega’s wat mij betreft de werking van de Grondwet in alle vrijheid uitproberen op de woelige baren van de echte journalistiek. Ik ben van harte bereid mijn bijdrage te leveren aan het scheiden van het instellingsbelang en het belang van onafhankelijke berichtgeving. Dan kan Zeeman cum suis op de vrije markt zijn journalistieke kwaliteiten ten volle waarmaken. Mocht ik overwegen daar De TU-legraaf te kopen, dan zou ik daartoe slechts overgaan indien die krant een eigentijds beeld weet te geven van de gekozen journalistieke onderwerpen.

.aut Prof.dr.ir. Theo de Jong, decaan L&R.

Prof.dr.ir. Theo de Jong, decaan L&R.

Lees ook: Delta onafhankelijk en Delfts!, Delta uit de tijd?, Open gemeenschap vereist onafhankelijk universiteitsblad en Waarom bijt Delta de hand die haar voedt?

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.