Delta-redacteuren genomineerd voor De Tegel

Delta-redacteuren Annebelle de Bruijn en Tomas van Dijk zijn genomineerd voor De Tegel, een belangrijke journalistieke prijs in Nederland.

De illustratie van TU-student Liam van Dijk bij het eerste artikel van de vijfdelige reeks, die Delta publiceerde in maart 2021.

De Bruijn en Van Dijk zijn genomineerd in de categorie Regio/Lokaal, voor hun reeks artikelen over de banden tussen de TU Delft en Chinese universiteiten die zijn gelieerd aan het Chinese leger. Om die banden in kaart te brengen, hebben De Bruijn en Van Dijk maandenlang uitgebreid onderzoek gedaan in onder meer Chinees-, Engels- en Nederlandstalige beleidsdocumenten, universitaire websites, onderzoeksrapporten en krantenartikelen. Ze ontdekten onder meer dat minstens 29 Chinese promovendi en gastonderzoekers van de National University of Defense Technology (NUDT)  onderzoekservaring opdeden aan de TU Delft op deels militair inzetbare onderwerpen.

Dit diepgravende, journalistieke speurwerk kreeg in december al de Kring Award voor het beste artikel van het jaar in de Nederlandse universiteits- en hogeschoolmedia. “Een zeer informatief artikel [..] waarover Nederland eigenlijk best wel een naïef standpunt heeft”, zo luidde het jury-commentaar over dit eerste artikel uit de China-serie die Delta in het voorjaar van 2021 publiceerde.

De Tegel waarvoor Delta nu is genomineerd, wordt gezien als de belangrijkste journalistieke prijs in Nederland. In de categorie Regio/Lokaal zijn ook landelijk bekende journalisten als NRC-redacteur Joep Dohmen en Nieuwsuur-journalist Bas Haan kanshebbers. “Zware concurrentie”, aldus Delta-hoofdredacteur Saskia Bonger. “Maar ik ben al heel erg blij met deze bijzondere nominatie. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. En dat nadat we ook al de Kring Award hebben gewonnen én enorm veel aandacht op kennisveiligheid hebben weten te vestigen, zowel binnen als buiten de TU Delft. Ik ben enorm trots op Annebelle en Tomas en op iedereen die aan deze reeks heeft bijgedragen.”

De uitreiking van De Tegel is op 23 mei 2022.

Lees onze serie onderzoeksverhalen over wetenschappelijke samenwerking met China:

• De zonen: over hoe de TU Delft het Chinese leger onbedoeld helpt.
  • De militairen: over Chinese militaire wetenschappers die in Delft kennis komen opdoen voor het Volksbevrijdingsleger.
  • De weegschaal: drie wetenschappers van de TU Delft vertellen welke afwegingen zij maken in hun samenwerking met Chinese vakgenoten.
  • De geschiedenis: over hoe de kijk op samenwerken met China de afgelopen jaren is veranderd.
  • Onze journalistieke verantwoording: het hoe en waarom van ons China-onderzoek.