Journalistieke onderscheiding voor Delta-artikel over China

Aan waarheidsvinding doen, niet afhankelijk zijn van wat anderen erover zeggen. Dat was de reden waarom Delta dieper in TU’s relatie met China dook. Het blijkt prijswinnend.

Hoofdredacteur Saskia Bonger kreeg de prijs uit handen van Kring-voorzitter Ries Agterberg. (Screenshot: Youtube)

Het diepgravende, journalistieke speurwerk van Delta-redacteuren Annebelle de Bruijn en Tomas van Dijk naar de relatie tussen de TU Delft en China is bekroond met een prijs. Hun artikel ‘Hoe de TU onbedoeld het Chinese leger een handje helpt’ won donderdag de Kring Award voor het beste artikel van het jaar in de Nederlandse universiteits- en hogeschoolmedia.

“Een zeer informatief artikel over een best wel ingewikkeld onderwerp waar veel mensen weinig benul van hebben en waarover Nederland eigenlijk best wel een naïef standpunt heeft – maar dat hebben ze bij Delta heel goed uitgezocht”, zo luidde het jury-commentaar over dit eerste artikel uit de China-serie die Delta dit voorjaar publiceerde. “Een verhaal waarvoor veel research is gedaan, waarbij kennis van de Chinese taal cruciaal was, en dat zó veel impact had dat het zelfs tot Kamervragen leidde. Soms best een kluif, maar zo spannend opgeschreven en op zo’n goede manier neergezet dat je toch bleef lezen. Vandaar dat Delta wint.”

Het artikel won daarmee de Kring Award, de prijs die de kring van hoofdredacteuren van Nederlandse universiteits- en hogeschoolmedia ieder jaar uitlooft voor het beste verhaal uit een van die media. De inzendingen – achttien, dit jaar – worden daarbij beoordeeld door een onafhankelijke, deskundige jury. Die bestond deze editie uit Volkskrantjournalist Iante Sahadat, Scienceguide-hoofdredacteur Frans Heesters en onderwijsjournalist Anja Vink.

‘Deze productie heeft binnen en buiten de TU veel teweeg gebracht’

Hoofdredacteur Saskia Bonger nam de prijs in ontvangst namens de redactie. “Ik was al erg trots op deze productie, die een enorme inzet van de redactie vergde en die binnen en buiten de TU veel teweeg heeft gebracht. De erkenning die we met deze prijs krijgen, is de kroon op ons werk.”

De andere bekroonde artikelen zijn Fraude, verdwenen evaluaties en een verziekt klimaat: hoe de beste statistiekgroep van Nederland uiteenviel van Leids universitair weekblad Mare (2e prijs) en HvanA’s reconstructie Topper of loser: hoe een sterrencultus Amfi onveilig maakte (3e prijs). Eervolle vermeldingen waren er voor de documentaire Gewoon Kwetsbaar van Hanzemag en het Vox-artikel Zo verloor de Radboud Universiteit het predicaat ‘Katholiek’.

Lees onze serie onderzoeksverhalen over wetenschappelijke samenwerking met China:

• De zonen: over hoe de TU Delft het Chinese leger onbedoeld helpt.
  • De militairen: over Chinese militaire wetenschappers die in Delft kennis komen opdoen voor het Volksbevrijdingsleger.
  • De weegschaal: drie wetenschappers van de TU Delft vertellen welke afwegingen zij maken in hun samenwerking met Chinese vakgenoten.
  • De geschiedenis: over hoe de kijk op samenwerken met China de afgelopen jaren is veranderd.
  • Onze journalistieke verantwoording: het hoe en waarom van ons China-onderzoek.

Marieke Enter / Nieuwsredacteur