Binnenkijken bij studentenhuizen: Oostplein

Hoe wonen Delftse studenten? Delta kijkt binnen bij studentenhuizen. Het internationale studentenhuis Oostplein is vermaard om zijn geweldige barbecues. De kamers zijn prijzig, maar ze bieden mooi uitzicht en er is een dakterras.

Van links naar rechts: Anna, Aurora and Thomas. “Om de week organiseren we barbecues voor ongeveer twintig tot dertig vrienden.” (Foto: Elise Mooijman)

“Iedereen kent dit huis onder de naam Oostplein”, zegt de Franse student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Thomas Billet (24) wanneer we hem vragen of ze een ‘huisnaam’ hebben zoals de meeste Nederlandse studentenhuizen. “Onze kamergenoot Michael en ik vonden deze plek vijf jaar geleden via een verhuurbedrijf. Een kamer staat hier nooit lang leeg. “Reden hiervoor is dat het voor internationale studenten nog steeds moeilijk is om huisvesting in Delft te vinden en het feit dat Oostplein een goede reputatie heeft. Student sustainable energy Anna Petrakos (23) uit Griekenland: “Voordat ik hier kwam wonen, had ik al over de feesten gehoord. In eerste instantie probeerde ik een huis te vinden met Nederlandse studenten. Ik heb het bij veel huizen gevraagd, maar kreeg altijd te horen dat ze op zoek waren naar een Nederlandse en/of bachelorstudent.”

Vlees, vlees en meer vlees
Feestjes op het Oostplein bestaan meestal uit een BBQ en tonnen vlees. “Om de week organiseren we barbecues voor ongeveer twintig tot dertig vrienden”, vertelt de Spaanse student sustainable energy Aurora Saez (24), terwijl ze naar de bovenste verdieping loopt. “We grillen en chillen hier op ons dakterras en in Anna’s kamer, waar je doorheen moet om naar buiten te gaan. Thomas: “Het vlees is altijd van goede kwaliteit. We kopen bij de Makro 2,5 kilo Argentijnse ribeye of een hele kip, zoals we vanavond hebben. Achteraf sturen we alle aanwezigen een ‘Tikkie’. Meestal kost het in totaal zo’n zes tot acht euro per persoon. “Volgens de studenten zijn hun BBQ’s zo goed dat ze van veganistische Anna voor de avond een carnivoor maken. “Soms ruikt het zo lekker, dat ik er een stukje moet hebben”, zegt de Griekse student enigszins verlegen.

OWee2018_studenthuis_oostplein!_0.jpg

Het studentenhuis ligt precies tussen de universiteit en het stadscentrum. “Het uitzicht vanaf hier is erg mooi”, zegt Aurora terwijl ze haar kamer laat zien. “Je kijkt recht naar de Oostpoort. Ik hou ervan hier te zitten en een boek te lezen. “In een hoek van de woonkamer hangen verschillende muziekinstrumenten aan de muur. Thomas: “We spelen veel muziek. Michael speelt gitaar, ik  saxofoon, Anna de cajon en Aurora zingt. “Aan de andere kant van de kamer staat een vensterbank vol met planten. Aurora: “Elke plant is vernoemd naar een kamergenoot. Wanneer we een nieuwe bewoner krijgen, moet hij of zij een stekje aan de verzameling toevoegen.”

• Type huis: gemengd
  • Bewoners: vier
  • Geassocieerde vereniging: geen
  • Locatie: Oostplein
  • Grootte van de kamer: 8m2 – 15m2
  • Kamerprijs: 420 – 480 euro

Lees ook het verhaal over mannenhuis The White House, gemengd huis De Woondiversiteit, vrouwenhuis De Voorstraat en roeiershuis de Kreekrugridders.

Elise Mooijman / Freelance redacteur