Honderden internationale studenten nog op kamerjacht

Enkele honderden internationale studenten die aan de TU Delft willen komen studeren zijn nog op zoek naar een kamer, schat de universiteit. Zij adviseert hen niet naar Delft te komen als ze geen kamer hebben.

De TU Delft reserveert al jaren kamers voor internationale studenten, maar het zijn er niet genoeg. Daardoor moeten dit jaar zevenhonderd internationale studenten zelf op zoek naar huisvesting. De universiteit neemt geen noodmaatregelen zoals in 2015, omdat ze meent met de Wet Doorstroming Huurmarkt (uit 2016) financieel risico te lopen als studenten tussentijds opzeggen.

Komend collegejaar verwacht de TU zo’n 2700 internationale studenten. De laatste telling gaat uit van 1384 masterstudenten en bijna een verdubbeling van het aantal bachelorstudenten: 807. Daarnaast komen er 470 uitwisselingsstudenten en een onbekend aantal studenten van joint education programmes.

Van de 2700 studenten heeft de universiteit er 1250 aan huisvesting geholpen via haar pool van gereserveerde kamers. Daarbij gold: wie het eerst komt, het eerst maalt.  Van de anderen hadden er 750 gezegd zelf op zoek te willen naar woonruimte. De zevenhonderd studenten die achter het net visten, moesten zelf op zoek gaan. “We denken dat een paar honderd nog op zoek zijn, maar dat is lastig in te schatten”, aldus een woordvoerster van de universiteit. “Ze melden niet of ze iets gevonden hebben.”

De TU raadt wonen in een studentenhotel af

Wel hoort de TU dat het ‘hier en daar moeilijk is’ om een kamer te vinden. Dat baart de universiteit zorgen, aldus de woordvoerster. “We zijn klemgezet door veranderde wetgeving. Heel sneu. Er is een grote internationale instroom.” Ze zegt dat deze situatie waarschijnlijk eenmalig is, omdat de universiteit volgend jaar een herhaling van de huidige grote instroom bij computer science wil voorkomen.

Voor het vinden van een kamer verwijst de universiteit studenten naar de besloten online community Delftulip. Daarop staan links naar (volgens de TU) betrouwbare kameraanbieders en adviezen om fraude te voorkomen. Studenten zouden volgens de TU ook in omliggende gemeenten moeten zoeken en niet naar Delft moeten reizen als ze geen kamer hebben.

De TU raadt studenten af om tijdelijk in een studentenhotel of bed & breakfast te gaan zitten. Zij betalen dan per nacht, wat duurder is. Bovendien kost het studenten tijd om van daaruit naar een permanente oplossing te zoeken, wat de studie meestal niet ten goede komt. Mocht het niet lukken een kamer te vinden dan kunnen studenten zich laten uitschrijven en hun collegegeld terugkrijgen.

Hoewel de TU dus niet meer zelf het initiatief neemt om extra kamers te zoeken, vraagt ze marktpartijen wel actief om die aan te bieden. Door de komst van meer internationale bachelorstudenten, die langer in hun kamer blijven wonen, zal de druk op het kamerbestand toenemen. “Er zal minder doorstroom zijn”, aldus de woordvoerster. “Het goede nieuws is dat er wel degelijk meer aanbod is gekomen voor internationale studenten. Denk bijvoorbeeld aan de studentenflat op de campus.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl