Binnenkijken bij studentenhuizen: De Woondiversiteit

Hoe wonen Delftse studenten? Vandaag De Woondiversiteit, waar statushouders, (internationale) studenten, starters en jongeren onder toezicht van Jeugdzorg samen wonen. “Als de jongens een brief krijgen van de gemeente, vertalen wij die.”

V.l.n.r. Khalfan, Alike (vriendin van Pieter), Pieter, Pim, Ali en Ricardo. “Adam heeft mij geleerd hoe je ovenschotel maakt uit een pakje.” (Foto: Chris Reichard)

Aardappelpuree

Huisgenoot Ali ‘Tom’ Idris (22) legde een lange weg af voor hij op de stoep stond van De Woondiversiteit. “Ik kom uit Syrië. Vanwege oorlog is het daar niet veilig. Elk moment kan iemand je neerschieten. Via Libanon reisde ik met hulp van smokkelaars naar Turkije. Per rubberboot ging ik naar Athene. Vanaf daar vloog ik naar Amsterdam.”

“Het gebouw, eigendom van de gemeente, staat hier iets van negen jaar,” vertelt student werktuigbouwkunde Pieter ‘Adam’ van de Ven (25) in de gemeenschappelijke keuken. “Voor studentenbegrippen is dat natuurlijk heel lang.” Pieter kwam iets meer dan een jaar geleden in het complex wonen. Al snel nam ook statushouder Ghaith zijn intrek. “Toen zei ik tegen hem: ‘het spijt me heel erg, maar ik ga je naam nooit goed uitspreken. In Nederlandse studentenhuizen bestaat de traditie dat je een huisnaam krijgt. Laten we daar meteen mee beginnen.’ Sindsdien heet hij Gijs. Vond hij hartstikke leuk. Ik heet Adam omdat ik hier de eerste man was.”

Aardappelpuree

Student psychologie Raphaello – Ricardo – Hoekstra (24): “Nu ik in dit huis woon, snap ik pas écht hoe moeilijk het is om uit een vreemd land te vluchten.” De studenten helpen de statushouders met zaken als een fiets kopen via Marktplaats en het leren van de Nederlandse taal. “En als de jongens een brief krijgen van de gemeente, vertalen wij die,” zegt Pieter. Ook op culinair gebied wisselen de huisgenoten tips uit. “Adam heeft mij geleerd hoe je een ‘ovenschotel’ maakt,” vertelt Ali terwijl Pieter lachend met zijn hoofd schudt. “Met aardappelpuree uit een pakje. Dat smaakt heerlijk!”

De 25-jarige Khalfan Ahmed uit Tanzania (beter bekend als Arie) heeft het enorm naar zijn zin in het studentenhuis. (Verhaal gaat verder onder de foto)

Smetvrees
In De Woondiversiteit delen elf huisgenoten een woonkeuken. Pieter: “Ikea heeft het meubilair hier en in de kamers van de statushouders gesponsord.” Statushouders Ali en de 25-jarige Khalfan Ahmed uit Tanzania (beter bekend als Arie) hebben het enorm naar hun zin in het studentenhuis. “We zijn meer vrienden dan huisgenoten.” Aan één ding moeten de twee nog wennen. “De Nederlanders lopen door het huis zonder slippers! Denk aan al die bacteriën. Bah!” Student kunst en economie Bauke – Pim – Joosten (27) lachend: “Daarom is het zo vies hier. We proberen ze van hun smetvrees af te krijgen.”

• Soort huis: Gemengd
  • Bewoners: 46