Binnenkijken bij studentenhuizen: The White House

Hoe wonen Delftse studenten? In The White House heten de bewoners presidenten en de gemeenschappelijke ruimte staat bekend als OO (oval office). In dit knusse mannenhuis van Virgiel wordt zelf bier gebrouwen. En een tekort aan actie tussen de lakens wordt berispt met koffiezetten.

V.l.n.r. Virgilianen Arnoud, Bart en Alex in de ‘oval office’. (Foto’s: Chris Reichard).

“Als je voor de deur staat wordt de naamgeving van ons huis meteen duidelijk,” zegt student management of technology Arnoud Nederpel (23), doelend op de imposante, witte voorgevel. In 1536 ging bij een grote stadsbrand driekwart van Delft in rook op. “Dit huis aan het Oosteinde stond als enige nog overeind. Het skelet komt deels uit de dertiende eeuw en deze trap is niet de mooiste, maar wel de oudste houten trap van Delft en omstreken. Soms hebben we bouwkundestudenten over de vloer, een dergelijke balkenstructuur vind je nergens meer!”

Bierbrouwerij
“En hier ligt de Panda in bed”, zegt Arnoud, terwijl hij een van de kamerdeuren opent en naar een knuffel wijst. Student biomechanical design Bart Helwig (25): “Degene die het langst geen seks heeft gehad, is de panda. Hij moet ’s ochtends en ’s avonds koffiezetten. Hoe dat gecontroleerd wordt? “We hebben een lijst in de keuken die eerlijk bijgehouden wordt!” Voordat het huis aan het Oosteinde in de jaren vijftig een studentenhuis werd, was het onder andere een bierbrouwerij. Een traditie die de presidenten voortzetten in hun boilerhok. Bart: “Dit is de perfecte plek om het brouwsel twee weken op een constante temperatuur van 24 graden te laten gisten. Het is een donkerblond biertje, met een infusie van hibiscus en sinaasappelschil. We maken ongeveer driehonderd biertjes per jaar.” (Lees verder onder de foto’s)

De bewoner die het langst geen seks heeft gehad, is de panda. Hij moet ’s ochtends en ’s avonds koffiezetten.

Klein maar fijn
Met vijf bewoners is The White House een relatief klein studentenhuis. En dat heeft volgens de heren voor- en nadelen. Aankomend schooljaar komen er twee kamers vrij. Student complex systems engineering & management Alex de Jong (27): “Door de nieuwe studieregeling worden mensen pas in hun tweede jaar lid van een vereniging. Vaak hebben ze dan al een woning.” Bart: “Dat maakt het lastiger om iemand te vinden die erbij past.” Arnoud vult aan: “Maar des te leuker wanneer dat lukt. Je kent elkaar beter in een klein huis. En wanneer je uit huis gaat, ben je niet opeens vriend af. Tijdens ons kerstdiner waren we bijvoorbeeld met zeventien man.”

• Soort huis: Mannenhuis
  • Bewoners: 5