Binnenkijken bij studentenhuizen: Voorstraat

Douchen met de deur open, theetjes drinken, uren kletsen en elkaars kleding lenen. In een stad vol mannen is het volgens de bewoners van de Voorstraat héérlijk om in een vrouwenhuis te wonen. “Het is net alsof je acht zusjes hebt.”

Noémi, Cile en Carolien (v.l.n.r.) in de gezellige woonkeuken. Wijntjes drinken aan de gracht was geen optie tijdens dit interview; het regende pijpenstelen. (Foto's: Chris Reichard)

• Soort huis: Vrouwenhuis
  • Bewoners: 8
  • Geassocieerde vereniging: DSC
  • Locatie: Voorstraat
  • Kamergrootte: 10 – 15 m2
  • Kamerprijs: 310 euro

“Ons motto is ‘knus en praktisch’,” vertelt student Maritieme Techniek Carolien van Mens (24) in de kleurrijke woonkeuken. “Een echte huisnaam hebben we niet. We noemen ons de Voorstraat. Als enig vrouwenhuis in de straat mogen we die naam wel claimen, toch?” Het huis van de studentes is klein, maar handig ingericht. Zo dienen twee ijskasten in de keuken als extra aanrecht. Student Werktuigbouwkunde Noémi Los (21): “Omdat we boven op elkaar leven, ben je altijd van iedereen op de hoogte. Tijdens tentamenweken gaan we gezamenlijk naar de UB (universiteitsbibliotheek). We chillen op elkaars bed. Lenen mekaars spullen. Het is net alsof je acht zusjes hebt.”

Ruig aan toe
Student Klinische Technologie Cile van Holthe: “Alles gaat hier met de deur open. Zelfs douchen. Als je gemengd woont doe je dat niet zo snel.” En dat kunnen de dames weten. Als huisjongste in de Voorstraat ga je namelijk op ‘HJ-wissel’ bij een mannenhuis aan de Oude Delft. Noémi: “Wij hadden de jongens dit jaar namen geven uit Gooische Vrouwen. Vervolgens drinken ze samen met ons theetjes. Eigenlijk worden ze gewoon een week in de watten gelegd.” In het mannenhuis gaat het er iets ruiger aan toe. Cile: “Ze maken je wakker met een biertje. Als je daar bent, wordt je een beetje een man. Ze doen echt hun best je als een van hen te behandelen. Je houdt er een leuke vriendschap aan over.” (Lees verder onder de foto’s)

Kinderdagverblijf
Het vrouwenhuis bevindt zich boven een kinderdagverblijf. Tijdens warme avonden levert dat een mooi plaatje op: acht studentes, buiten aan tafel met een glaasje wijn, op de achtergrond een kamer vol kinderspeelgoed. Noémi: “Vanaf 18:00 mogen we hier voor de deur zitten. Dat ritme werkt perfect voor beide partijen. Tot 14:00 hebben we zon op ons dakterras aan de achterkant.” Gehorig is het huis wel. “Je weet alles over die kinderen,” zegt Carolien. “Niet wéér blubber in je mond stoppen!,” vult Cile lachend aan. Een leuke bijkomstigheid: ouders die een oppas zoeken kunnen bij de meiden terecht. Carolien: “Ons nummer hangt op een briefje in de opvang.”

Elise Mooijman / Freelance redacteur