Binnenkijken bij studentenhuizen: De Kreekrugridders

Hoe wonen Delftse studenten? Delta kijkt binnen bij studentenhuizen. Vandaag geen alcohol, vroeg naar bed en goed op je voeding letten. In studentenhuis ‘De Kreekrugridders’ wordt elke dag keihard getraind voor een volgende roeiwedstrijd. “Na de slotwedstrijden gaat de rem eraf.”

Van link naar rechts: Sebastiaan, Liselotte, Bram en Nadine. “Aan het Kreegrugpad staat het Kreekrugkasteel.” (Foto: Chris Reichard)

“Aan het Kreegrugpad staat het Kreekrugkasteel,” vertelt student werktuigbouwkunde Sebastiaan van Didden (26). “Wij bewoners zijn ‘De Kreekrugridders’,” vult student civiele techniek Nadine (20) aan. In de woonkeuken van het huis hangen acht kastjes, één voor elke bewoner. Sebastiaan: “Daarin zitten je eigen ontbijtspullen. Wedstrijdroeiers moeten goed op hun voeding letten. De een eet havermout, de ander kwark. Dan is het niet handig om gezamenlijk in te kopen.” Alle bewoners zijn of waren lid van roeivereniging Proteus-Eretes. Nadine: “Dit is het eerste officiële Proteushuis ooit.”

TU%20Delta%20-%20Owee%20Student%20House-16_0.jpg

Roeien

Het studentenhuis ligt op steenworp afstand van de roeivereniging. “Toen ik hier vier jaar geleden kwam wonen waren zes van de acht bewoners in training”, aldus student computer science Bram Renting (26). “Zes tot tien keer trainen per week. Een huisgenoot roeide zelfs Olympisch. Dat betekent heel strak leven met elkaar: geen alcohol en vroeg naar bed.” Sebastiaan: “Dat waren wel de leukste zomers. Het hele jaar werd er niet gedronken. Na de slotwedstrijden ging de rem eraf. Twee maanden compenseren. En in september begon de routine weer.” Momenteel roeien nog twee huisgenoten actief. Student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Liselotte (23): “Volgend jaar gaat er een clean sweep door het huis; het aankomende halfjaar komen drie kamers vrij. Binnen een jaar zijn vijf van de acht weg.”

Eigen badkamer

Op kamers zitten in Tanthof heeft meer voordelen dan alleen dichtbij Proteus wonen: de kamers zijn groot en de studenten hebben een joekel van een tuin waar ze geregeld barbecueën. “Deze huizen waren ooit gebouwd voor begeleid wonen. Daarom hebben we allemaal een eigen badkamer en zo’n pantryblok,” zegt Bram, terwijl hij naar boven loopt. “En dit is het penthouse. Deze ‘kamer’ is ongeveer vijftig vierkante meter groot. Aan deze kant is de slaapkamer en daar de eetkamer.” Liselotte: “Er zit zelfs een balkon bij. Soms studeren we hier samen of kijken we een film.” Roeien is een belangrijk onderdeel van het huisleven voor De Kreekrugridders. “Maar”, zegt Nadine “we doen ook gezellig dingen zoals kerstdiners, huisweekenden en Sing-Star-avonden.”

• Soort huis: gemengd
  • Bewoners: acht
  • Geassocieerde vereniging: D.S.R. Proteus-Eretes
  • Locatie: Kreekrugpad
  • Kamergrootte: 28m2 – 50 m
  • Kamerprijs: 340 – 525 euro

Lees ook het verhaal over studentenhuizen The White House, De Woondiversiteit en De Voorstraat.

Elise Mooijman / Freelance redacteur