Binnenkijken bij studentenhuizen: De Engelenbak

Hoe wonen Delftse studenten? Delta kijkt binnen bij studentenhuizen. Soms zie je ze in Borat-string langs de gracht rennen: de heren van studentenheerenhuisch De Engelenbak aan de Oude Delft. In dit mannenhuis wonen 28 studenten van twee verschillende verenigingen.

De mannen van studentenheerenhuisch De Engelenbak “Dit is een échte HJ-maaltijd.” (Foto: Chris Reichard)

“De Engelenbak is de hoogste en goedkoopste zitplaats in het theater,” vertelt student maritieme techniek en beheerder van het huis Bauke Vendeloo (23). “In dit hoge pand aan de OD, zitten we op een fijne plek voor relatief weinig geld. Vandaar de analogie.” Het net na 1945 gestichte studentenhuis kent veel gangen, een fietsenstalling en een gym. “Eerstejaars delen een kamer,” zegt student industrieel ontwerpen Pino van de Ven (21). “Eigenlijk betalen zij minder, maar omdat je doorschuift, hebben we onderling de prijzen gelijk getrokken.” Bijzonder is dat in De Engelenbak twee verenigingen onder één dak leven. “Hier wonen 14 mannen van DSC en 14 van KSVSV, de Katholieke Studenten Vereniging Sanctus Virgilius, oftewel Virgiel,” grapt Bauke. Echte rivaliteit ontbreekt volgens de jongens. Student psychobiology Marijn Leidelmeijer (23): “Op de toko/zaak zeggen ze altijd: ‘Ja hoor, De Engelenbak gaat wéér met het huis chillen.’”

TU%20Delta%20-%20Owee%20Student%20House-30.jpg

Brandschoon
“Dit is een échte HJ-maaltijd,” zegt student maritieme techniek Mike Blom (23) terwijl hij nasi op zijn bord schept. “Normaal eten we veel lekkerder en gezonder.” De grote woonkamer, bekend als de ‘Eetzaal’, is verassend schoon. “Laat je bijvoorbeeld een bord slingeren, dan moet je deze hele ruimte schoonmaken,” vertelt student Chemie Marnix Verdegaal (22). Bauke: “Dergelijke regels zijn nodig om het huis leefbaar te houden.” Elke zondag om 20.00 uur komen de heren bijeen tijdens de ‘beheerderskoffie’. Student nanobiologie Sem Voet (23): “Dan praten we over alles wat in het huis gedaan moet worden. Terwijl de beheerder notuleert, maken wij het hele huis schoon.”

TU%20Delta%20-%20Owee%20Student%20House-29.jpg

Borat-string
Tijdens de beheerderskoffie komt ook op tafel wie deze week zijn ‘Mij’, oftewel taak, niet heeft ‘gefixt’. Pino: “We hebben een Biermij, Broodmij, Eimij, Webmij, Pablo-mij (huiskat), Fruitmij, Excursiemij, Makromij, Theedoekmij, enzovoorts.” Student werktuigbouwkunde Binnert Prins (23): “Eerstejaars krijgen een Mij die veel tijd kost om te fixen, maar waar we niet wakker van liggen als het niet lukt.” Meer dan twee weken nalatig geweest? “Vroeger moest je dan naakt een rondje rennen via de Phoenixstraat en de Binnenwatersloot,” aldus Marijn. “Een oud-huisgenoot kreeg toen de politie op zijn dak.” Om boetes te voorkomen, bedekken de heren hun edele delen tegenwoordig met een Borat-string. “Laatst stond het meisjeshuis aan de overkant in nette jurken buiten. Je had hun gezichten moeten zien toen Mike in dat groene ding voorbijkwam.”

• Soort huis: Mannenhuis
  • Bewoners: 28
  • Geassocieerde vereniging: Virgiel + DSC
  • Locatie: Oude Delft
  • Kamergrootte: 17m2 – 30 m2
  • Kamerprijs: 410 euro

Dit is de laatste aflevering van een serie over Delftse studentenhuizen. Lees ook de verhalen over mannenhuis The White House, gemengd huis De Woondiversiteit, vrouwenhuis De Voorstraat, roeiershuis de Kreekrugridders en internationals huis Oostplein. All stories are also available in English.

Elise Mooijman / Freelance redacteur