TU roept C.S.F.R. op het matje

Christelijke studentenvereniging C.S.F.R. moet op gesprek komen bij conrector Peter Wieringa, vanwege een brasactie waarvoor de politie is uitgerukt. De universiteit heeft brassen bij studieverenigingen verboden.

Foto ter illustratie: constitutieborrel bij Bouwkunde. (Foto: Sam Rentmeester)

In een verklaring op haar website betreurt de vereniging ’ten zeerste’ dat zij omstanders en agenten afgelopen woensdagavond 15 november in Bennekom heeft laten schrikken. Dat was volgens de studenten ‘absoluut niet’ het doel van het brassen (een vorm van stoeien voor studenten in jasje/dasje, waarbij ze elkaar bij de revers vastpakken en proberen omver te trekken, red.). De vereniging schrijft zich te zullen bezinnen over ‘deze vorm van studentikoziteit’. Die moet volgens haar ‘in het openbaar wellicht anders vorm gegeven worden’.

De studenten verklaren op hun website dat het Wageningse dispuut na ‘een geslaagde brasactie’ in Delft het zogeheten bestuurslint had meegenomen. Daarop besloot het Delftse dispuut ’terug te brassen’ door een Wagenings bestuurslid ‘mee te nemen’ en uit te ruilen tegen het gebraste lint. Het lukte echter niet het bestuurslid in de auto te stoppen. Gealarmeerde Wageningse leden besloten naar het huis van het bestuurslid te gaan.

Eenmaal aangekomen lieten ze volgens C.S.F.R. hun fietsen en twee auto’s snel achter zich om zich buiten te mengen in de braspoging. ‘Van een afstand zag het eruit alsof er wellicht een aanrijding of iets ergers had plaatsgevonden’, schrijft de vereniging. Geschrokken omstanders belden de politie. Die dacht aan een aanslag en rukte met meerdere auto’s uit. De studenten werden meegenomen naar het bureau en beloofden voortaan de politie in te lichten bij dergelijke acties.

Ergernis

De TU Delft heeft dit voorjaar brassen bij constitutieborrels van studieverenigingen verboden. Het college van bestuur ergert zich al meer dan tien jaar aan het brassen, omdat het ‘niet past bij de uitstraling van de universiteit’. “We hebben met studieverenigingen expliciet afspraken gemaakt over brassen, omdat het vaak op de campus gebeurde”, zegt conrector Peter Wieringa desgevraagd. “Aan studentenverenigingen kunnen we formeel geen verbod opleggen.”

Desalniettemin wil Wieringa aan C.S.F.R. vragen of zij kennis heeft genomen van het standpunt van de TU over brassen en welke maatregelen de vereniging neemt om excessen te voorkomen. “Wij vinden het niet gepast om zomaar aan mensen te trekken en te sjorren. Dat kan snel uit de hand lopen, zeker als het samengaat met alcohol.”

Lees ook:

Brassen: ja of nee