‘Brassen past niet bij uitstraling TU’

De rituelen bij bestuurswissels van studieverenigingen moeten veranderen, vindt collegelid Paul Rullmann. Decanen staan achter hem.

Rullmann doelt op een recente bestuurswissel bij de Electrotechnische Vereeniging (ETV) van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Daar sneuvelde een ruit bij het traditionele ‘brassen’ (zie kader).

De borrel van het nieuwe bestuur vond plaats bij de zij-ingang van het faculteitsgebouw, recht voor het raam. “Mensen stonden te duwen en te trekken en daardoor kwam iemand met een staf tegen de ruit aan”, zegt Maarten Kastelein van de ETV.

Decaan prof.dr. Daan Lenstra van EWI is niet blij met de mores en rituelen bij de bestuurswissels. “Het gaat mij natuurlijk niet om de schade, maar wel om de manier waarop de besturen van studieverenigingen met elkaar om gaan. Dat is totaal niet meer van deze tijd en past niet bij de uitstraling en maatschappelijke positionering die de TU Delft nastreeft.”

Kastelein is het daar niet mee eens. “Dit soort dingen hoort bij het studentenleven. Brassen is een traditie die je in ere wilt houden. We zien het als een bijeenkomst om elkaar te feliciteren en te kijken of er met elkaar is samen te werken. Drinken is niet het doel, maar er wordt wel redelijk gedronken.”

Volgens Tina Sol van de studentenraad lijkt brassen op vechten. “Maar het is geen vechtpartij. Je mag iemand alleen bij de revers pakken. Als de ander op de grond ligt, moet je die aan de hand omhoog trekken. Het is een geordende chaos, hoe gek dat ook klinkt.”

Volgens collegelid Rullmann gaat het vaak verder dan brassen. Bestuurswissels gaan elk jaar gepaard met dronkenschap, vechtpartijen en gebroken glazen, zegt hij. En dat zijn dan ‘soms nog rustige zaken’ meent prof.ir. Karel Luyben, decaan van Technische Natuurwetenschappen. “Dat komt vaker wel dan niet voor”, zegt hij. Wat er dan nog meer gebeurt? “Het lijkt me niet verstandig dat te zeggen.”
Pikorde

Luyben zegt studieverenigingen op zijn faculteit regelmatig aan te spreken op hun gedrag. “Ze zeggen dan maatregelen te nemen. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer. Er is natuurlijk telkens een nieuw bestuur en dan dringt het nauwelijks door.”

Prof.dr. Cees de Bont, decaan van Industrieel Ontwerpen, weet dat er ‘hier en daar wel agressief gedrag’ is. “Niet met messen of zo, maar er wordt wel geslagen. Het gaat om corporaal gedrag van besturen die elkaar willen laten zien wat ze waard zijn. Alsof er een soort pikorde is en het ene bestuur sterker of belangrijker is dan het andere.”

De Bont voegt er aan toe dat het bij zijn faculteit ‘over het algemeen vrij goed’ gaat. “Wij hebben hier vrij veel studenten die sociaal en cultureel geëngageerd zijn. Dat staat op gespannen voet met die corporale sfeer.”

Waarnemend decaan prof.dr. Jeroen van den Hoven zegt getuige te zijn geweest van een handgemeen op zijn faculteit Techniek, Bestuur en Management. “Een beetje baldadigheid. Het was niet zo dat ik 112 ging bellen, maar het kan net zo goed wel uit de hand lopen.”

Bij Civiele Techniek & Geowetenschappen zag decaan prof.ir. Louis de Quelerij mensen vorig jaar dronken binnenkomen. “Dat kan niet. Als je de trap op loopt en valt, kun je lelijk terechtkomen. Ik heb zelf gezien hoe mensen keihard tegen elkaar inzingen op twee centimeter afstand van elkaar. Daar heb ik geen moeite mee, maar ik heb ook mensen met gescheurde jassen zien binnenkomen.”

Het college van bestuur vindt dat de TU zich zo niet moet afficheren. Rullmann ergert zich aan de onderliggende cultuur en wil daarom deze traditie bij bestuurswissels veranderen. In een gesprek met de studieverenigingenraad (svr) is afgesproken dat verenigingen met hun decanen gaan overleggen op welke manier uitwassen kunnen worden voorkomen.

“Verenigingen moeten een plan maken om de veiligheid te garanderen”, zegt voorzitter Celine Gaffel van de svr. “We moeten er naar buiten toe voor zorgen dat het minder agressief lijkt, bijvoorbeeld door voorlichting. Ook zouden we de borrel wat minder in het zicht moeten houden, bijvoorbeeld in een kelder. Ik ben het daar wel mee eens.”

@04 tussenkopje:Rituelen

Decanen zijn er voor om wissels voortaan op één dag te plannen in plaats van verspreid over één of twee weken. Ook zouden besturen internationale studenten beter bij studieverenigingen moeten betrekken. “Internationale, maar ook veel Nederlandse studenten, begrijpen echt helemaal niets van die merkwaardige rituelen”, zegt Lenstra. Hierdoor is sprake van twee gescheiden groepen, meent decaan prof.drs. Marco Waas van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen. “Het studentenleven is deze studenten, vooral in Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen, vreemd.”

Volgens Kastelein van ETV zijn wissels niet bedoeld voor buitenlandse studenten. “Maar als ze in een bestuur zitten, ga ik ervan uit dat hen is uitgelegd hoe een en ander in z’n werk gaat.”

Om uitwassen te voorkomen denkt hij aan een actie van Oras. “Zij had een mailtje gestuurd waarin stond dat ze het op prijs stelde als we rustig borrelden en er niet veel werd gebrast. Daar is gehoor aan gegeven en het is niet uit de hand gelopen.”
Wat is brassen?

Brassen is een vorm van stoeien voor studenten in jasje/dasje. Ze moeten elkaar bij de revers vastpakken en proberen omver te trekken. Schoppen en slaan hoort niet bij brassen.

Pikorde

@04 tussenkopje:Rituelen