Wetenschap

Editor’s pick Delta science 2018

The paralysed walk and bridges collapse. This year certainly hasn’t been boring. Delta’s senior science editor made a selection of his favourite pieces in English and Dutch.

Science editor Jos Wassink looks back. (Photo: Marjolein van der Veldt)

Sion car bezoekt de campus
Zonneauto bezoekt de campus

De Nuna, die wereldwijd overwinningen aaneenrijgt, is de meest bekende zonnewagen in Delft, maar als auto weinig praktisch. Nee, dan de Sion van het bedrijf Sono Motors. Die bezocht Delft om te laten zien hoe een gezinsauto kan rijden op zonne-energie. Eerlijk is eerlijk, dan kan nog niet helemaal, maar de aanzet is er. Student Steven de Rooij, vorig jaar technisch manager bij Nuna zegt: “Als je de techniek naar consumentenauto’s wilt overbrengen, moet je aanpassingen maken voor de markt, en ik denk dat ze dat goed hebben gedaan.”

Lees: Test: de eerste zonneauto

Demo presentation project March. (Foto: Jos Wassink)
Walking in a robot suit

A science editor is allowed a peek into the future every now and then. I had that sensation when Sjaan Quirijns demonstrated the exoskeleton made by students from the Project March team. Sjaan, a sportswoman to the core, has been confined to a wheelchair since an accident left her paraplegic. Together with the TU Delft student team, she prepared for the Cybathlon competition in Dusseldorf, where they ended as the winners. A splendid success that offers hope for sporty paraplegics.

Read: Paralysed woman walks with MARCH exoskeleton

Clay tablet contained in an envelope. (Photo: Sam Rentmeester)
Anti-fraud measures from antiquity

Putting a thousands of years old clay tablet into a highly modern micro CT scanner gives you the feeling of being in a time warp. Modern-day technology and expertise can make a clay tablet contained in a clay envelope readable without compromising the object. These contained tablets were used in antiquity as an anti-fraud measure because it was all too easy to change the cuneiform script on the soft clay.

Read: Clay tablet in a scanner

Beeld: Carof-Beeldleveranciers
Nieuw Nederlandje (also in English)

De aanleiding voor deze speurtocht was het rapport van Deltares-onderzoeker dr. Marjolijn Haasnoot dat laat zien dat de zeespiegel wel eens veel harder kan stijgen dan tot nu toe gedacht. Hoe lang houden we Nederland dan nog in stand, dacht ik. Professor Bas Jonkman verwees me naar ir. Geert van der Meulen die een noodscenario had gemaakt voor wanneer de zee meer dan 2 meter stijgt. We zullen dan land moeten prijsgeven aan de golven, denkt hij.

Lees: Nieuw Nederlandje – drastische plannen voor droge voeten

Read: Keep our feet dry in the Netherlands

Rob Nijsse ziet veel verkeerde zuinigheid. (Foto: Jos Wassink)
‘Luister eens naar de ingenieurs’

Dat was de reactie van hoogleraar draagconstructies professor Rob Nijsse op het instorten van de Morandibrug in Genua in augustus. Ingenieurs hadden lang geleden al gewaarschuwd voor de gevolgen van gebrekkig onderhoud, maar de zuinigheid kreeg voorrang met als gevolg een ontwrichtende miljardenschade. Hoeveel meer gebrekkige infrastructuur heeft Europa staan uit de tijd van de wederopbouw?

Lees: Instorten brug Genua gevolg van verkeerde zuinigheid

Een bijzonder energierenovatieproject in Vlaardingen. (Foto: Sam Rentmeester)
Een onmogelijke opgave gerealiseerd

Portiekwoningen uit de jaren vijftig zijn verre van duurzaam, en de bewoners hebben meestal geen middelen om te investeren. Hoe krijg je dan toch een portiekflat energieneutraal, zonder extra kosten voor de bewoners, en zo dat bewoners hun huis niet uit hoeven? Dat liet een team van TU-onderzoekers en aannemer BIK Bouw zien in Vlaardingen. Het is de eerste stap in een gigantische opgave om de bestaande woningvoorraad te verduurzamen.

Lees: Comfortabel wonen in een portiekflat

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl