Overslaan en naar de inhoud gaan
Rob Nijsse

Het bezwijken van de Morandibrug kan een zegen zijn, vindt hoogleraar draagconstructie prof.ir. Rob Nijsse, als de politiek zich eindelijk realiseert dat goedkope bouw duur kan uitpakken. “Er moet meer geluisterd worden naar ingenieurs.”

Publicatie ten tijde van de opening in mei 1968
Publicatie van Prof.ir. Riccardo Morandi ten tijde van de opening in mei 1968

De brug was zeker geen slecht ontwerp van ingenieur Riccardo Morandi, stelt Nijsse. Er was in de jaren ’60 een grote behoefte aan meer infrastructuur, en het mocht niet teveel kosten. Zijn ontwerp voldeed aan die eisen.

Maar vanaf de bouw lijkt er van alles mis te gaan aan de brug. Waarschijnlijk als gevolg van slecht bouwmateriaal, tekortschietende inspecties, en gebrekkige reparaties leest de geschiedenis van de Morandibrug als “een ongezond verhaal.”

Tekening: Rob Nijsse
Tekening: Rob Nijsse

Morandi zelf waarschuwde in een artikel in 1979 al voor snelle veroudering van de brug  als gevolg van toegenomen verkeersbelasting en corrosieve zeelucht.

De staalkabels lagen dicht onder het betonnen oppervlak van de tuien, waardoor ze blootgesteld raakten aan de corrosieve buitenlucht. Roestende kabels braken het beton verder open waardoor het proces versnelde. Onderhoud bestond uit het wegkrabben van roest en dichtsmeren met plamuur. In een later stadium zijn externe kabels aangebracht om de tuien te versterken.

Nijsse zet de oorzaken van de ramp op een rijtje:

  • veroudering van het materiaal (staal en beton)
  • kwalitatief onvoldoende inspecties en reparaties
  • toename van verkeersbelasting met 3040 %
  • noodweer veroorzaakte horizontale belasting op de brug

Rampen leiden vaak tot veranderingen. In dit geval hoopt en denkt Nijsse dat er een eind komt aan verkeerde zuinigheid bij bouwprojecten. “Ze hebben misschien een paar miljoen bespaard op de bouw, maar nu heb je een miljardenschade.”

extern-versterkte-tui-chermafbeelding-2018-08-16-om-09_18_48.png

De tuien zijn later versterkt met externe voorspanstaven. Foto: Google Streetview / Cobouw

Beslissingen worden nu vaak genomen door economen en juristen die waarschuwingen van ingenieurs te gemakkelijk terzijde schuiven. Het wordt tijd voor bestendige manier van bouwen die weinig onderhoud vergt en die vijftig jaar meegaat, aldus Nijsse. Dat is nu duurder, maar op termijn goedkoper.

Alle westerse landen hebben te maken met verouderende infrastructuur. Een van de landen die momenteel voorop loopt in het herstellen van gebrekkige wegen en bruggen is Amerika. President Trump heeft beloofd te investeren in infrastructuur, en hij lijkt zijn woord te houden.

Lees ook: Zwakke schakel werd brug Genua fataal.

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe