Wetenschap

Test: De eerste zonneauto

De eerste elektrische zonne- gezinsauto kwam deze week langs op de Delftse campus. Delta testte de auto en vroeg Nuna-expert Steven de Rooij wat hij ervan vindt.

Studenten discussiëren over de Sion Car. (Foto’s: Mirjam van der Ploeg)

De Sion van het Duitse bedrijf Sono Motors rijdt zoals elke elektrische auto: stil, sluiks en met een super acceleratie dankzij de 80 KW (kilowatt) elektromotor. Er is plek voor vier volwassenen, een vlakke laadruimte achterin, en voorin groeit mos voor een betere luchtkwaliteit.

Na een tocht langs Europese hoofdsteden in Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Duitsland doet het Sono Motors promotieteam nu Nederland aan. Ze boden geïnteresseerden een proefrit aan over een afgesloten parcours. Afgelopen dinsdag was dat bij Lijm & Cultuur in Delft.

Verschil met Nuna
Delta vroeg TU-student Steven de Rooij, vorig jaar technisch manager bij het Nuon Solar team, wat hij ervan vond: “Bij de Nuna draait alles om efficiëntie en de auto heeft nul comfort. Nuna rijdt 80 kilometer per uur bij een motorvermogen van 800 Watt, en de hele wagen weegt 140 kilogram. Als je die techniek naar consumentenauto’s wilt overbrengen, moet je aanpassingen maken voor de markt, en ik denk dat ze dat goed hebben gedaan.”

Met 35 kWh (kilowattuur) aan batterijen haalt de Sion 250 kilometer, en als de zon schijnt komen daar nog 30 gratis kilometers bij. Het maximum vermogen van de zonnecellen is 1,2 kilowatt, opgebracht door 330 cellen, verspreid over 7,5 vierkante meter aan alle kanten van de auto. Dat ziet er erg ecologisch uit, maar de Sion is dus voor 90 procent een oplaadbare elektrische auto.

De Rooij is verrast door de lage kosten van de zonnepanelen. Sono Motors claimt een efficiëntie van 24 procent. “Ik zou denken dat 330 van zulke hoogwaardige cellen net zo veel kosten als de hele auto.”

Mos om de binnenkomende lucht in de auto te reinigen.

Net als de T-Ford van een eeuw geleden is de Sion alleen in het zwart leverbaar. Dat drukt de kosten, evenals als het gebruik van standaard onderdelen uit de auto-industrie. Sono Motors had vijfduizend inschrijvingen nodig voor de crowdfunding. De lijst telt nu meer dan 7.300 reserveringen. Eind volgend jaar moet de auto leverbaar zijn.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl