Wat kan de trekkromme van staal ons leren over burn-outs?

De werkdruk onder studenten en medewerkers loopt gestaag op. Dream hall-oprichter Wim Thijs geeft woensdag 14 februari een open college over ambitie, en het geluk en ongeluk dat het kan opleveren.

Dr.ir. Wim Thijs werkte jarenlang bij de TU Delft en is de grondlegger van de D:-Dreamhall. Tweeëneenhalf jaar geleden verliet hij de universiteit en vandaag komt hij terug voor een college over wat mensen gelukkig maakt en waar ze juist overspannen van raken. “Pas na mijn pensioen ging ik goed nadenken over wat precies het succes van de droomhal was. Dat gaf me meer inzicht, en over dat inzicht gaat het college eigenlijk.”

Als grondlegger van de D:-Dreamhall heeft Thijs ervaring met de tol die het verlangen om te presteren van studenten kan eisen. “Zo zag ik ooit een student die zo diep overspannen was dat hij twee jaar uit de running was.”

Thijs zal niet alleen spreken over de Dreamteams, maar ook over de werkdruk voor andere studenten, medewerkers en docenten. “Ik wil waarschuwen voor overspannenheid door nieuwe regels dat studenten minstens 45 van de 60 punten moeten halen.” Vragen als ‘hoe ontstaan burn-outs en wat kun je eraan doen?’ zullen aan bod komen. Thijs vergelijkt de menselijke belastbaarheid graag met de belastbaarheid van staal, want “dat is begrijpelijk voor Delftse studenten”, vertelt hij.

Het college zal plaatsvinden bij Civiele Techniek en Geowetenschappen, in zaal D van 12.30 tot 13.30 uur. De toegang is gratis, inschrijven is niet nodig. Zoals Thijs zelf zegt: “Het is een grote zaal, en hoe meer zielen, hoe meer vreugd.”

Lees hier het verslag van Wim Thijs’ open college: Zo voorkom je als student een burn-out

Lees hier een eerder interview met Wim Thijs

Stagiair Nora de Vries