Meer vrouwen in Delftse studentenraad

De voorlopige uitslagen van de studentenraadsverkiezingen zijn bekend. De studentenraadsfracties behouden hun zetels. Het aantal vrouwen in de raad zal verdubbelen.

Lijsttrekkers Charlotte Kaanen (links, Oras) en Marijn van Steen (Lijst Bèta). (Foto: Sam Rentmeester)

Beide partijen zijn blij met hun behaalde zetels: zeven voor Oras en drie voor Lijst Bèta. “Er is opnieuw een goede verdeling tussen de twee partijen, dus we kunnen ons werk voortzetten zoals nu”, reageert Marie Sam Rutten. Lijst Bèta hoopte zoals elk jaar op die ene zetel extra, geeft voorzitter Axel Meeuwissen toe. “Maar we hebben straks drie enthousiaste en gemotiveerde vrouwen in de raad.”

Vergaderen in het Engels?

Daarmee komen er na de zomer meer vrouwen dan mannen in de studentenraad. Oras heeft wederom drie vrouwen op de lijst staan, maar waar Lijst Bèta nu alleen nog mannen in de fractie heeft, zullen dat straks louter vrouwen zijn. Een van hen is een internationale student. Of dat betekent dat alle vergaderingen voortaan in het Engels zullen zijn, kan Lijst Bèta nog niet zeggen. “Daar hebben we nog niet over nagedacht”, zegt Meeuwissen.

De opkomst viel de partijen wat tegen: 38,1 procent tegenover het record van 44,2 procent in 2017. “We kijken nog hoe dat komt, maar hebben van meerdere studenten gehoord dat het netwerk er een paar keer uit heeft gelegen”, zegt Rutten. Een andere factor kan volgens haar het weer zijn geweest. “Bij mooi weer zijn er veel meer mensen op de campus, die daardoor goed te bereiken zijn geweest voor de campagne. Nu hebben we afwisselend veel regen gehad.”

De definitieve uitslagen, ook van de facultaire studentenraden, maakt de TU op 4 juni bekend.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl