​Hoogste opkomst ooit bij verkiezing studentenraad

De opkomst bij de Delftse studentenraadsverkiezingen is nog nooit zo hoog geweest. 44,2 Procent van de studenten bracht zijn stem uit, volgens de voorlopige uitslagen.

In totaal stemden er 9.616 studenten. Dat zijn er 1.128 meer dan vorig jaar. Toch veranderde er net als de afgelopen vijf jaar niets aan de zetelverhouding: Oras krijgt er weer zeven en Lijst Bèta drie.

Het vorige opkomstrecord dateert uit 2010 en lag op 40,6 procent. Beide partijen hebben verklaringen voor het sneuvelen van dat record. Christiaan Meijer van Lijst Bèta denkt dat het voor een deel te maken heeft met een veranderende studentencultuur. “Veel van de nieuwe stemmers zijn eerstejaars. Vroeger vertelden ouderejaars meteen dat je in Delft rustig aan kan doen met je studie en dat het wel goed komt. Mede door de invoering van het bindend studieadvies is dat nu anders: studenten moeten meteen aan de bak, zijn daardoor meer op de campus en krijgen dus meer van onze campagne mee.”

Niet jaloers
Daar komt bij dat het mooi weer was. “Veel studenten waren aan het chillen in het park”, zegt Mathias de Koning van Oras. Hij denkt dat studenten sowieso meer geïnteresseerd zijn geraakt in politiek vanwege de afgelopen Tweede-Kamerverkiezingen. Volgens De Koning was de opkomst voor studentenraadsverkiezingen alleen in Tilburg hoger. “Maar daar ben ik niet jaloers op, want daar wordt veel meer gestemd via iPads op de campus. Wij hebben de afspraak dat we niet met stemapparaten op de campus rondlopen en studenten vragen meteen te stemmen. Het moet niet zo zijn dat mensen met de meeste iPads de verkiezingen winnen, of dat mensen op je stemmen om van je af te zijn.”

Hoewel beide Delftse partijen blij zijn met de verkiezingsuitslag had Lijst Bèta graag een zetel extra gehaald. “Dat maakt de verhoudingen binnen de studentenraad naar ons idee net iets eerlijker”, zegt Meijer. “Oras heeft een groot voordeel vanwege een campagnecommissie van veertien mensen, terwijl wij met zeven zijn.”

De studentenraad bestaat vanaf september uit de volgende studenten:

Oras:
1 Marijke Blom