Kamervragen over ‘verloedering van de bouwwereld’

De bouwwereld is aan het verloederen, zei hoogleraar structural design Rob Nijsse onlangs in Delta. Het stuk leidde tot Kamervragen. Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken

Constructeurs, bouwbedrijven, vloerenleveranciers en het gemeentelijke bouwtoezicht; ze hebben geen van allen goed opgelet, meent minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. (Foto: Brandweerforum.nl)

De angst zat er goed in dit najaar. Het Polak-gebouw van de Erasmus Universiteit in Rotterdam werd geëvacueerd. Niet veel later volgden nog enkele andere gebouwen, waaronder een pand van hogeschool Windesheim in Zwolle. De reden: instortingsgevaar. Onderzoek wees uit dat de gebouwen waren opgetrokken uit dezelfde soort breedplaten als de parkeergarage bij Eindhoven Airport die eind mei was ingestort.

De bouwfout die leidde tot die instorting is volgens Nijsse illustratief voor de staat van de bouwwereld. “De bouwwereld is aan het verloederen”, zei de hoogleraar eind oktober in Delta. Volgens hem zijn aannemers een soort uitzendbureaus geworden. “Ze laten alle onderdelen aanleveren – vloeren, kolommen, muren – en laten die ter plekke aan elkaar plakken. In zo’n situatie, waarbij het bouwproces vanaf afstand wordt aangestuurd en door veel verschillende partijen uitgevoerd, is het moeilijk om het overzicht te houden.”

Geen oog voor gebrek

De opmerkingen van de Delftse hoogleraar zetten SP’er Sandra Beckerman ertoe Kamervragen te stellen aan minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken. Ollongren deelt de conclusie van Nijsse niet. Ze geeft aan dat bij de bouw van de parkeergarage alle betrokkenen hebben gefaald. “Uit het overleg dat ik heb gehad met partijen komt het beeld naar voren dat zowel constructeurs, bouwbedrijven, vloerenleveranciers als het gemeentelijke bouwtoezicht geen oog hebben gehad voor het gebrek dat bij de parkeergarage is opgetreden, te weten een onvoldoende aansluiting tussen twee betonlagen in de vloerconstructie.”

Breedplaten-gate heet de miskleun in Eindhoven inmiddels. De parkeergarage was gemaakt met breedplaten; dunne platen beton die in de fabriek worden gefabriceerd. Op de bouwlocatie wordt daar een dikke laag beton op gestort met daarin holle plastic bollen – Bubble Deck beton – bedoeld om gewicht en materiaal te besparen. De bovenkant van de breedplaten moet ruw worden gemaakt, zodat de bovenste laag beton goed hecht. Dat laatste was in Eindhoven niet gebeurd.

Ollongren laat verder desgevraagd weten dat de inventarisatie van gebouwen met een soortgelijke vloerconstructie als de parkeergarage nog in volle gang is door gemeenten, gebouweigenaren, constructeurs en bouwbedrijven.

Geen risico TU

De TU liet in november op twee plekken in de faculteit Technische Natuurwetenschappen kloptesten uitvoeren om extra zekerheid te krijgen over een mogelijk verhoogd risico bij onderwijsruimten. Bij de bouw van de faculteit is hetzelfde type vloerdelen gebruikt als bij het dak van de parkeergarage in Eindhoven. Uit die tests bleek volgens de dienst facilitair management en vastgoed (FMVG) dat er geen risico’s zijn en er geen maatregelen hoeven te worden genomen.

Er lopen nog twee andere onderzoeken. Bij de nieuwbouw van de entree van Sport & Cultuur en de Van Mourik Broekmanweg 6 zijn breedplaten gebruikt. De resultaten van die twee onderzoeken verwacht de TU later deze maand.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl