Geen risico’s bij vloeren TNW Zuid

Ook uit het extra onderzoek dat de TU heeft laten uitvoeren naar breedplaatvloeren bij TNW Zuid blijkt dat er geen maatregelen nodig zijn.

Bij TNW Zuid zijn geen maatregelen nodig. (Foto: Katja Wijnands)

De universiteit liet vorige week op twee plekken in de faculteit Technische Natuurwetenschappen kloptesten uitvoeren om extra zekerheid te krijgen over een mogelijk verhoogd risico bij onderwijsruimten. Bij de bouw van de faculteit is hetzelfde type vloerdelen gebruikt als bij het dak van de parkeergarage van Vliegveld Eindhoven. Dat dak stortte op 27 mei deels in.

Kloptesten

Bij de kloptesten werd met een hamer op de onderzijde van de vloeren geklopt om te horen of er delaminatie (het onderling loslaten van vloerdelen onder belasting -red.) is opgetreden. In Eindhoven was de bovenkant van de breedplaten niet ruw gemaakt waardoor het later gestorte BubbleDeck beton niet goed was gehecht. Uit de kloptesten blijkt volgens de dienst Facilitair Management en Vastgoed (FMVG) dat er geen risico’s zijn en er geen maatregelen hoeven te worden genomen.

Uit een eerdere risicoanalyse bleek volgens FMVG al dat er geen maatregelen nodig zijn, maar om extra zekerheid te krijgen begon de universiteit zelf een extra onderzoek om alle risico’s uit te sluiten. De universiteit verwacht de officiële eindrapportage van de constructeur deze week.

Andere plekken

Onderzoeken naar de andere twee plekken op de campus waarbij breedplaatvloeren zijn gebruikt lopen nog. Het betreft de nieuwbouw van de entree van Sport & Cultuur en de Van Mourik Broekmanweg 6. Dit zijn momenteel bouwplaatsen en om die reden heeft FMVG daar niet versneld onderzoek naar laten doen. De resultaten van die twee onderzoeken verwacht de TU in de week van 11 december.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl