​Akkoord voor uitbreiding sportcentrum

Nu medewerkers er gescheiden douche- en kleedruimtes krijgen en er langer goedkoop kunnen fitnessen, is de ondernemingsraad akkoord gegaan met uitbreiding van het sportcentrum.

De TU kwam begin vorig jaar met plannen voor een derde grote sporthal en drie extra sportzalen bij het sportcentrum. Dat was namelijk te klein geworden door het toenemend aantal studenten. De studentenraad ging er mee akkoord, maar de ondernemingsraad (or) vond dat er te weinig rekening was gehouden met sportende medewerkers.

Volgens de or kwamen er al langer klachten binnen over de sport- en fitnessmogelijkheden voor medewerkers. Zij zouden het niet zo prettig vinden om samen met studenten te douchen. En uit een enquête bleek dat zij behoefte hebben aan flexibeler en goedkopere abonnementen in plaats van een alles-in-één abonnement.

Het college liet vervolgens uitzoeken of een externe partij wellicht fitness kon aanbieden op de campus, maar dat bleek geen verbetering te zijn ten opzichte van fitness in de stad. Ook werd gekeken naar een aparte fitnesskaart als onderdeel van de werkkostenregeling (WKR). Via die fiscale regeling (sinds 1 januari 2015 verplicht voor alle werkgevers) mag de TU bepaalde vergoedingen voor medewerkers tot op zekere hoogte belastingvrij uitgeven.

Er kwam een voorstel voor een fitnesskaart waarmee medewerkers in de daluren (van 8.00 uur tot 17.00 uur) in het sportcentrum aan de slag kunnen, maar volgens de or lukt het medewerkers in de praktijk vaak niet om vóór 17.00 uur te sporten. Na intern overleg met het college van bestuur is die tijd nu opgerekt naar 19.00 uur. Ook werd er binnen het ontwerp van de uitbreiding nog wat ruimte gevonden voor extra kleed- en douchehokjes.

Tot slot rees vorige week tijdens een overleg tussen or en college nog de vraag of er niet wat extra ruimte moet komen, als er straks meer medewerkers naar fitness gaan. Het college verwacht dat dit niet nodig zal zijn, omdat het met het huidige aanbod maar om 23 medewerkers gaat.

De or wil met het college in gesprek blijven over een extra fitnessaanbieder op de campus, bij wie medewerkers via de WKR goedkoop kunnen sporten.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl