Ook breedplaatvloeren bij TU

Drie gebouwen op de Delftse campus hebben breedplaatvloeren: het nieuwe Technische Natuurwetenschappen, nieuwbouw bij Sport & Cultuur en de Van Mourik Broekmanweg 6. Dat blijkt uit onderzoek van de TU.

De universiteit controleerde de afgelopen weken volgens een door de overheid opgegeven stappenplan of er op de campus dezelfde vloerdelen zijn gebruikt als bij het dak van de parkeergarage van Vliegveld Eindhoven. Dat dak stortte op 27 mei deels in. Het bleek in Eindhoven te gaan om zogeheten BubbleDeck-vloeren, een type breedplaatvloeren met gewichtbesparend materiaal.

Volgens de dienst Facilitair Management en Vastgoed (FMVG) zijn ook zulke breedplaatvloeren gebruikt bij:

Voor dit gebouw is een risicoanalyse gedaan waaruit volgens FMVG blijkt dat er geen maatregelen nodig zijn. Het pand hoefde volgens de dienst niet te worden gesloten of ontruimd, omdat in verband met de trillingsarme laboratoria veel strengere eisen aan de constructie waren gesteld dan wettelijk vereist.

Om extra zekerheid te krijgen is de universiteit gistermiddag zelf een onderzoek begonnen op twee plekken – bij onderwijsruimten – met mogelijk een verhoogd risico. “Het is belangrijk dat medewerkers en studenten veilig zijn, we willen alle risico’s uitsluiten”, aldus manager communicatie FMVG Miriam Nuijten.

Dit extra onderzoek bestaat uit kloptesten waarbij met een hamer op de onderzijde van de vloeren wordt geklopt om te horen of er delaminatie is opgetreden. In Eindhoven was de bovenkant van de breedplaten niet ruw gemaakt waardoor het later gestorte BubbleDeck beton niet goed was gehecht.

• De nieuwbouw van Sport & Cultuur

Bij de nieuwbouw van de entree, het tussenstuk van Sport & Cultuur, zijn breedplaatvloeren toegepast. Uitzondering is de sporthal want die heeft een stalen constructie. Daar het tussenstuk niet in gebruik is, hoeft het ook niet te worden ontruimd. Tijdens de bouw wordt onderzoek gedaan en eventueel maatregelen genomen.

Dit voormalige TNO-pand uit 2002 wordt nu gereedgemaakt voor medewerkers en studenten van wiskunde en informatica. Ook hier geldt dat dit gebouw nu niet in gebruik is en dat tijdens de verbouwing onderzoek wordt gedaan. Mochten er maatregelen nodig zijn dan worden die meegenomen in de verbouwing.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl