Delftse studenten spreken meer dan drie talen

Onderzoek van carrièrenetwerk Magnet.me wijst uit dat Nederlandse universitaire studenten gemiddeld drie talen spreken. Delftse studenten spreken er zelfs nog meer.

Op de TU Delft spreken studenten gemiddeld 3,18 talen. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Het aanhoudende debat over Engelse taligheid in het hoger onderwijs vormde voor de Delftse start-up Magnet.me aanleiding voor het onderzoek. Met onlangs discussie over de taaleis voor docenten en een studentenraad die vergadert in het Engels, is dit ook op de TU Delft een hot topic. Magnet.me is een platform waar studenten een profiel aanmaken om zo contact te leggen met bedrijven in hun zoektocht naar een stage, traineeship of baan.

Magnet.me, een platform waar studenten zelf contact kunnen leggen met bedrijven in hun zoektocht naar een stage, traineeship of baan, nam een steekproef onder honderdduizend van zijn geregistreerde websitegebruikers af. De uitkomsten tonen aan dat Delftse studenten een aardig woordje over de grens lijken te spreken. Met een gemiddelde van 3,18 talen per student completeert de TU Delft de top drie achter Rijksuniversiteit Groningen (3,25 talen) en Erasmus Universiteit Rotterdam (3,19 talen).

Infographic-top13-per-university_0.pngDe minste taalwonders studeren aan de VU met gemiddeld 2,69 talen per student.

Meer Engels dan Nederlands
Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat iets meer wo-studenten Engels (90,4%) spreken dan Nederlands (89,9%). Van hen spreekt ruim 78 procent het Engels ‘vloeiend’, ruim 18 procent ‘goed’ en iets meer dan 3 procent is zelfs ‘native speaker’. In het hbo liggen de verhoudingen iets anders, daar spreekt 94,5 procent van de studenten Nederlands en 81,7 procent Engels.

Universitaire studenten spreken naast Engels en Nederlands vaak nog een derde taal. Hiervan worden Duits (9,5 procent), Frans (5,2 procent) en Spaans (4,6 procent) het meest genoemd. De opvallende nummer zes is Chinees. Ruim 1,3 procent van de studenten zegt het het goed of beter te spreken. Hiernaast is er een groep van dezelfde percentage die aangeeft al basis-Chinees te kunnen spreken. Die zijn het dus aan het leren. Op het hbo spreken studenten gemiddeld twee talen. Naast Engels is dit het vaakst Duits (6,3 procent), Spaans (3,1 procent) en Frans (2,6 procent).

Op de TU is 21 procent van alle studenten internationaal. Van deze studenten komt het merendeel uit India, China, België, Duitsland, Italië en Griekenland. Op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is het aandeel internationale studenten met 42 procent het grootst.

Delta schreef eerder over Magnet.me:

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl