De Starter: Magnet.me

Ook al hadden ze natuurkunde gestudeerd, van ondernemen wisten ze niets. Dat beseffen de ondernemers van Magnet.me terdege nu ze uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk.

De overstap naar Engeland biedt veel kansen omdat studenten daar vaak al na hun bachelor gaan werken, zeggen Freek Schouten en Laurens van Nues van Magnet.me. (Foto: Marcel Krijger)

Veel goede ideeën komen voort uit frustratie. Freek Schouten, Vincent Karremans (die economie en rechten studeerde in Rotterdam) en Laurens van Nues vonden het vier jaar geleden vervelend dat ze geen idee hadden van waar hun kansen lagen in de banenmarkt. Natuurlijk, je had bedrijvendagen waar multinationals en consultancybureaus zich presenteren. Maar coole start-ups zag je daar niet.

Zo ontstond het idee voor hun bedrijf Magnet.me dat studenten en afstudeerders een beter inzicht wilde geven in hun carrièremogelijkheden. De basis werd een soort matchmaking waarbij belangstellenden voor werk of stage een profiel aanmaken op de site www.magnet.me. Bedrijven doen dat ook (die betalen per maand een vast bedrag dat afhangt van de dienstverlening) maar voor start-ups is het gratis. Zodra er een match is tussen bedrijf en student, ontvangt die laatste een netwerkverzoek. Het is dus altijd de werkzoekende die het initiatief houdt.

In 2013 ging magnet.me van start en 2 jaar later, zijn er 780 organisaties ingeschreven en 32 duizend werkzoekenden. Per dag ontdekken hun computers 3500 matches en sturen ze evenzoveel netwerkverzoeken uit. In totaal zijn er al 800 duizend matches gemaakt. En door de uitbreiding naar Engeland per 5 oktober kon dat nog wel eens hard gaan stijgen.

‘Productontwikkeling, design of programmeren – alles nieuw en onbekend’

Terugkijkend concluderen de nu succesvolle ondernemers dat ze in het begin van niks wisten. Laurens van Nues: “We hadden natuurkunde gedaan, maar wisten niets van sales of marketing. Productontwikkeling, design of programmeren – alles nieuw en onbekend.” Gedeeltelijk hebben ze expertise gerekruteerd via IO-ers voor het design en computer scientists van de TU Delft voor het programmeerwerk. Verder was het een kwestie van praten, googelen en boeken lezen om meer te weten te komen.

Ze volgden een salestraining en zagen hoe de verkoop toenam. Dat betekende voor hen meer dan een omzetstijging. Het maakte hen ervan bewust dat ze hun bedrijf konden verbeteren door aan zichzelf te werken. Zo verbeterden ze ook hun homepage stapsgewijs en zagen het aantal bezoekers dat een profiel aanmaakt gestaag stijgen. “Dat was een high-five momentje”, herinnert Freek Schouten zich.

De overstap naar Engeland biedt veel kansen omdat studenten daar vaak al na hun bachelor gaan werken, en omdat de arbeidsmarkt bureaucratischer en conservatiever is. “Dat schreeuwt om innovatie”, vindt Schouten. Bovendien biedt de uitbreiding interessante kansen voor Nederlandse studenten. Wel heeft het bedrijf zich moeten aanpassen aan de minder directe Britse cultuur waar alles omgeven is door extreme politeness en duizenden thanks en sorry’s.