In het careers cafe is alles gratis

Een beetje verstopt in winkelcentrum De Hoven huist het careers cafe van Magnet.me. Het ultieme studiewalhalla is alleen deze week geopend en… alles is er gratis!

In dit ultieme studiewalhalla is alles gratis. Van koffie en energiedrankjes tot massages en portretfoto’s. (Foto: Magnet.me)

Van buiten lijkt het careers cafe een reguliere koffietent, maar eenmaal binnen waan je je in een heus studiewalhalla. Alles is er gratis, van koffie en energiedrankjes tot massages en portretfoto’s. Daarnaast biedt de locatie aan de Troelstrakade 71 voldoende studieplekken mét stroom en gratis wifi.

Meer dan een studieplek

Toch is het pop-up café meer dan een goede studieplek. “We merken dat studenten oriëntatie op een carrière uitstellen. Vaak omdat ze het eng vinden of omdat ze nog druk zijn met hun studie. Door het te combineren met iets leuks, willen we alvast een stukje bewustwording creëren”, vertelt Vincent Karremans, medeoprichter van online carrièrenetwerk Magnet.me. Het platform waar studenten een profiel kunnen aanmaken om zo contact te leggen met bedrijven in hun zoektocht naar een stage, traineeship of baan.

“Dit café is eigenlijk de online experience van onze website, maar dan in de offline wereld”, vertelt Karremans verder. “We geven carrièreadvies, organiseren inspirerende lunchlezingen en maken professionele foto’s.” Over dat laatste geen woord gelogen, in de hoek voor de geïmproviseerde fotostudio hangt een setje kleding. Compleet met stropdas en al. “Sommige studenten moeten zich eerst omkleden”, grinnikt hij.

Careers%20Cafe%206.jpg

In een geïmproviseerde fotostudio laat je, uiteraard gratis, een professionele portretfoto maken. (Foto: Magnet.me)

Anti-hangover ontbijtje

Op dag twee hangt her en der een student onderuitgezakt op één van de banken en oogt het halverwege de middag redelijk rustig. “Het is nog vroeg in de week”, verklaart Karremans. “Het leukste moet nog komen. Donderdag organiseren we een Valentines High Tea, compleet met verschillende soorten thee en hapjes.” Find the job you love, luidt het motto die dag, waarbij medewerkers van Magnet.me studenten en bedrijven met elkaar proberen te koppelen. Op vrijdagochtend serveert het bedrijf nog een anti-hangover ontbijtje, waarna om 16.00 uur de toko sluit. Karremans: “Voor 18.00 moet het pand weer leeg zijn. Hebben we zo afgesproken met de eigenaar.”

Delftse start-up

Magnet.me werd in 2012 opgericht door TU Delft alumni Freek Schouten en Laurens van Nues en de aan de Erasmus Universiteit Rotterdam afgestudeerde Karremans. Het bedrijf timmert sindsdien flink aan de weg en breidde zelfs al uit naar Engeland. “We hebben inmiddels 200.000 gebruikers en leggen elke dag 30.000 nieuwe connecties.” Op de vraag of hij naast die flitsende cijfers nog aandacht heeft voor de persoonlijke verhalen toont hij direct zijn mobiel. “Kijk, we houden een blog bij met ‘de vetste’ connecties. Bijvoorbeeld wanneer iemand wordt aangenomen bij een bedrijf dat ze zonder Magnet.me nooit hadden gekend.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl