Corona-update: politie beëindigt huisfeest

Ondanks de oproep van studentenverenigingen aan studenten om zich aan de coronamaatregelen te houden, rukte de politie dit weekend uit om een illegaal huisfeest te beëindigen.

Niet alle medewerkers voelen zich veilig op de campus. (Foto: Annebelle de Bruijn)

Het aantal coronabesmettingen in Nederland stijgt onverminderd hard. Het virus laait vooral op onder jongeren en dus ook onder studenten. Van de positief geteste Delftenaren, is liefst tachtig procent student. Studentenverenigingen luidden de noodklok en riepen hun leden middels een gezamenlijke brief op om zich aan de regels te houden. Ook kwam er een website: thuisbesmet.nl, met belangrijke informatie en tips om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

‘We hebben enige hoop dat het in Delft gaat afvlakken’

In een gezamenlijk overleg afgelopen donderdag tussen het college van bestuur, de ondernemingsraad en de studentenraad, blikte rector magnificus Tim van der Hagen terug op de afgelopen periode. Hij roemde de voortrekkersrol van de verenigingen en hoopt ‘de perceptie dat studenten de regels aan hun laars lappen, langzaam uit de samenleving te drukken’.

Ook vice rector Rob Mudde zei de inzet van verenigingen te waarderen. “De burgemeester overlegt regelmatig met de groep studenten die hier hard aan trekt en ook verenigingen nemen verantwoordelijkheid.” Zo sloot het Delftsch Studenten Corps enige tijd de deuren en is nu Virgiel dicht. En goed nieuws, volgens Mudde stijgt de curve van besmettingen minder hard. “We hebben enige hoop dat het in Delft gaat afvlakken.”

Huisfeest
Alle goede bedoelingen ten spijt ging het dit weekend toch mis. De politie beëindigde zaterdagavond een feest in een studentenhuis waar ongeveer dertig studenten aanwezig waren. Volgens wijkagent Wouter van Randwijk waren de studenten geen huisgenoten van elkaar.

Van der Hagen liet in het overleg weten dat het sluiten van universiteiten nog altijd een mogelijkheid is. “Stel je voor dat je nu Mark Rutte of Hugo De Jonge bent. Er is druk vanuit de samenleving: kom eens met strengere maatregelen want het virus loopt uit de hand. Wat zijn de maatregelen die je kunt nemen? Wat de overheid dan kan doen is zeggen: alle universiteiten gaan dicht. Wij weten: dat helpt geen zier, want op de campus gebeurt het niet. Het is bijna een soort symboolpolitiek, maar het kan ons overkomen.”

Veiligheid medewerkers
Omdat van sluiting van de universiteit (voorlopig) geen sprake is, vroeg or-lid Maarten Bakker naar het lokale protocol. Wanneer besluit het college van bestuur dat een faculteit of gebouw dicht moet omdat de veiligheid voor medewerkers en studenten anders in het gedrang komt? Volgens Bakker voelen namelijk lang niet alle medewerkers zich veilig op de campus.

Hoewel het college van bestuur (cvb) liever geen gebouwen sluit, wil het wel zorgen dat op een veilige manier werken mogelijk is. Medewerkers die het onprettig vinden om nu naar de campus te komen, roept Van der Hagen op om met hun leidinggevende in gesprek te gaan. “Hier is veel begrip voor. Wij dwingen niemand om voor een groep of in een lab te staan.”

Mondkapjes
Studenten zijn verdeeld over de veiligheid op de campus. Delta vroeg studenten op Instagram naar hun mening. Van de 47 studenten die reageerden, vindt iets meer dan de helft het veilig de campus te bezoeken. Volgens studente Elda is het er veiliger dan in de supermarkt en Rens merkt op dat de campus nog altijd erg rustig is, “er is ruimte genoeg”. Camal vindt het juist veel te vroeg voor fysiek onderwijs en Revanth maakt zich vooral zorgen om professoren: “Zij lopen het grootste risico.”

Zes ongeruste studenten zeggen zich veiliger te voelen als alle campusbezoekers mondkapjes zouden dragen. Wat is het beleid omtrent mondkapjes, vroeg or-lid Menno Blaauw tijdens het overleg aan het cvb. Mogen deze overal op de campus worden gedragen? En kan de TU Delft niet gewoon een hele stapel bestellen en op de campus verstrekken?

Collegelid Nicoly Vermeulen was daarin duidelijk. “Wij verbieden niemand om een mondkapje te dragen, het kan wel zijn dat je even gevraagd wordt om je mondkapje af te doen om je te identificeren.” Het verzoek om mondkapjes actief te verstrekken beloofde ze te onderzoeken.

• Delta publiceert wekelijks een corona-update. Bij ingrijpende, lokale maatregelen, doen we tevens verslag via het corona liveblog.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl