Honderd studenten besmet, TU vreest lockdown campus

Zo’n honderd Delftse studenten zijn besmet met het coronavirus. Rector Tim van der Hagen vreest de gevolgen: een campus-lockdown.

Op de campus van de TU Delft is het nog steeds rustig. (Foto: Delta)

Het aantal besmettingen in de gemeente Delft is de afgelopen week flink toegenomen. Momenteel zijn zo’n honderd studenten in Delft positief getest op het virus, meldt de GGD Haaglanden. Daarmee is Delft relatief gezien landelijk koploper. Veel besmettingen vinden volgens de GGD plaats in studentenhuizen.

In andere studentensteden ziet het RIVM clusters ontstaan bij instemmingsavonden (kennismakingsavonden met potentiële huisgenoten). Of dit ook in Delft het geval is, is niet bekend. Delftse studentenhuizen organiseren hun instemmingen deels of volledig online, vertellen studenten.

TU-student Jort (18) heeft afgelopen maandag nog een instemming gedaan. “Je moest eerst een enquête invullen, daarna was er een digitale ronde en de laatste ronde was fysiek”, vertelt hij. “Helaas bleef ik steken bij de digitale ronde, dus ik weet niet of er tijdens de fysieke ronde voldoende afstand werd gehouden.” Sinds augustus heeft hij aan zo’n acht instemmingen meegedaan. “Er was er maar eentje waar misschien niet altijd voldoende afstand was.”

Noodklok
Voor Delftse studentenverenigingen is de toename van corona onder studenten aanleiding om de noodklok te luiden. Dinsdagavond publiceerden ze een gezamenlijke brief aan alle studenten, waarin ze erop wijzen dat de meeste besmettingen in huis plaatsvinden. “Denk hierbij aan het verspreiden van het virus onder huisgenoten of het samenkomen met te veel mensen zonder afstand te houden.” De TU Delft, burgemeester Marja van Bijsterveldt en de GGD Haaglanden hebben de brief medeondertekend.

De gemeente gaat de komende tijd strenger handhaven

TU-student Joey (20) woont samen met veertien andere huisgenoten aan de Professor Evertslaan. Hoewel ze als huisgenoten onderling geen anderhalve meter afstand hoeven te houden, troffen ze wel maatregelen. “We doen met maximaal drie mensen boodschappen en dragen daarbij sinds deze week een mondkapje voor extra bescherming. Ook mag er niemand langskomen.”

Op dit moment heeft een van Joey’s huisgenoten keelpijn. “Hij laat zich testen en zit nu in quarantaine op zijn kamer.” Joey hoeft zelf niet in thuisisolatie, omdat zijn huisgenoot geen koorts heeft of benauwd is. Wel houden hij en zijn huisgenoten hun gezondheid scherp in de gaten.

Lockdown campus
Rector magnificus Tim van der Hagen noemt de snelle toename van het aantal besmettingen zorgelijk. “We proberen te benadrukken dat het ook in het belang is van de TU Delft en van studenten om de regels na te leven. Anders krijgen we straks op de universiteit misschien wel een lokale lockdown.” De gezamenlijke brief vindt hij een goed initiatief. “Studentenverenigingen nemen gelukkig verantwoordelijkheid.”

Volgens de gemeente is een Delftse lockdown, waarvoor de brief waarschuwt, nog ver weg. “We hebben dit met name genoemd vanwege het krachtige effect”, laat een woordvoerder weten. Wel gaat de gemeente de komende tijd strenger handhaven, bijvoorbeeld in de horeca. “Gelukkig gaat het op veel plekken goed, maar waar nodig gaan we de individuele horecaondernemer scherper aanspreken en verder handhaven. Ook spreken we de winkels aan om waar nodig het deurbeleid weer aan te scherpen.”