Opinie

[Column] De magie van het lesgeven

We weten het allemaal, maar het mag wel weer eens hardop gezegd worden, vindt columnist Kim-Lan Jong Baw: lesgeven is een kunst.

Kim-Lan Jong Baw (Foto: Marcel Krijger)

Onlangs interviewde ik Kevin Cowan, Docent van het Jaar Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van 2016-2017, over zijn kijk op onderwijs en lesgeven. Ik hoor het je denken en het klopt ook: dit is het leukste deel van mijn werk. Wat hij me vertelde? ‘We moeten onze verantwoordelijkheid als docenten nemen; studenten helpen actief lerende mensen te worden in plaats van passieve ontvangers van kennis. We moeten studenten stimuleren een proactieve rol te spelen ten behoeve van een betere samenleving.’ En hoe hij dat doet? ‘De magie van een vak blootleggen.’

De magie van een vak. Wat is dat? En hoe leg je dat dan bloot? Tijdens het interview werd ik weer eens herinnerd aan wat ik al wist: je hebt lesgeven en je hebt lesgeven. Je kunt passages uit het lesboek opdreunen voor de klas, of je doet zoals Cowan doet: hij neemt studenten mee terug in de tijd en zet ze neer achter het bureau van Newton. Met ganzenveer en papier voor zijn neus staart hij uit het raam naar de sterren en vraagt zich af: hoe werkt dit? Iets uit het hoofd leren is iets anders dan de essentie begrijpen van waarom iets is zoals het is.

Onlangs heb ik mijn yogadocentendiploma behaald en sinds een paar maanden sta ik in het weekend wel eens voor de klas. Hoewel yogales uiteraard iets anders is dan een college astrodynamica, stel ik mezelf tot op zekere hoogte dezelfde vragen. Hoe zorg je dat je jouw studenten meeneemt in wat je vertelt, terwijl elke student zijn eigen persoonlijkheid en achtergrondkennis meebrengt? Hoe voedt je de kritische observeerders in jouw studenten? Hoe creëer je een veilige, open en ontspannen sfeer? Wat geef je mee en wat niet in de beperkte tijd die je hebt?

Studenten zullen zich niet altijd bewust zijn van de voorbereiding die in een les zit en de overwegingen en keuzes die een docent maakt, en dat is eigenlijk maar goed ook. Maar het is niet verkeerd om er eens in de zoveel tijd even bij stil te staan. Lesgeven is een vak apart. Dus docenten van de TU Delft: bedankt!

Kim-Lan Jong Baw is communicatieadviseur en coördinator externe betrekkingen bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ze is van huis uit sinoloog. Lees ook haar column ‘Waar doen we het voor?‘.

Meer columns lezen van Kim-Lan?

Gouden communicatietip

Koffie, de zwarte motor