Opinie

[Column] Waar doen we het voor?

Het zoemt en het bruist. Het collegejaar is weer begonnen. Verdwaalde studenten, volle fietsrekken en nog vollere bussen. (Ben ik even blij dat ik altijd met de fiets naar de TU kom.) Veel nieuwe gezichten met nieuwe verwachtingen, dromen en talenten.

Kim-Lan Jong Baw (Foto: Marcel Krijger)

Het zoemt en het bruist. Het collegejaar is weer begonnen. Verdwaalde studenten, volle fietsrekken en nog vollere bussen. (Ben ik even blij dat ik altijd met de fiets naar de TU kom.) Een hoop nieuwe gezichten met nieuwe verwachtingen, dromen en talenten.

Onlangs las ik de column van Aldo Brinkman over de huidige generatie ‘CV-builders’. Ik sluit me volledig bij hem aan. En ik heb daar wel iets in aan te vullen. In mijn vriendenkring (lees: generatie Y) hoor ik namelijk een ander perspectief – twijfelen, overwegen, beslissen en heroverwegen. Waarom doe ik wat ik doe? Waar staat mijn bedrijf voor, en sta ik daarachter? Wat voeg ik toe? De ene na de andere burn-out, ja zeker. Filosofische gesprekken en glazen wijn tot diep in de nacht: waar doen we het voor?

Een paar weken geleden was ik op bezoek bij het hoofdkantoor van VanMoof, je weet wel, de tofste fietsproducent van Nederlandse bodem. Het is opgezet door twee idealistische broers met een missie: iedereen wereldwijd op de fiets krijgen. Loop er een uurtje rond en je stapt barstensvol energie weer naar buiten. Eén van de broers, Taco Carlier, is alumnus van onze faculteit Industrieel Ontwerpen.

Tijdens onze opening van het academisch jaar afgelopen 4 september ontving The Motown Movement zeer terecht de Student Inspiration Award 2017. Drie studenten van onze faculteit Bouwkunde willen duurzame huisvesting toegankelijk maken voor iedereen en zijn daarmee begonnen in Detroit. Na hun bacheloropleiding kochten ze daar met €1.000 een huis en gingen ze aan de slag.

Wat hebben deze ondernemers met elkaar gemeen? Frustratie, maar bovenal de overtuiging dat het beter kan. Taco en Ties Carlier hielden van fietsen, maar konden de perfecte stadsfiets niet vinden. De jongens van The Motown Movement vonden het kwalijk dat het zo duur is om je huis te verduurzamen. Op hun website opperen ze: ‘Be the change you want to see in the world.’

Van deze community van idealistische, passievolle en ambitieuze ingenieurs maak jij nu deel uit. CV bouwen om het CV bouwen is betekenisloos. Studeren is geen makkie, met name omdat je je moet voorbereiden op wat erna komt. Als je eenmaal weet wat je belangrijk vindt, écht belangrijk vindt, wordt keuzes maken een stuk makkelijker. Dan weet je namelijk van nature welke kant je op moet. En dat is dus niet alle kanten tegelijk op. Doe alleen wat je moet en wilt doen. And make it count.

Kim-Lan Jong Baw is communicatie-adviseur en coördinator externe betrekkingen bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ze is van huis uit sinoloog.

Tijdens onze opening van het academisch jaar afgelopen 4 september ontving The Motown Movement zeer terecht de Student Inspiration Award 2017. Drie studenten van onze faculteit Bouwkunde willen duurzame huisvesting toegankelijk maken voor iedereen en zijn daarmee begonnen in Detroit. Na hun bacheloropleiding kochten ze daar met duizend euro een huis en gingen ze aan de slag.

Lees ook haar column ‘Koffie, de zwarte motor’.

Kim-Lan Jong Baw / Columnist