Opinie

[Column] Koffie, de zwarte motor

Lezers die mij goed kennen, wisten dat het er eens van moest komen in mijn columnreeks: een ode aan het bakje koffie. Je zou denken dat alles inmiddels wel is gezegd, maar jongens, wat is er weer een hoop reuring op de campus!

Kim-Lan Jong Baw (Foto: Marcel Krijger)

Mag ik alvast even wat voorstellen? Alle automaten de deur uit en barista’s erin.

Sinds kort schenkt het apparaat bij ons in de gang Segafredo-espresso in plaats van het bij ons bekende ‘Maaswater’, zoals collega-columnist Erik Huisman het eens noemde. ‘Deze machine schenkt Segafredo-espresso’, wordt mij verzekerd. ‘Wilt u liever gewone koffie? Die vindt u in pantry: NB 2e etage.’ Ik heb inderdaad liever ongewone koffie. Voor de rest houd ik mijn mening over de nieuwe koffie voor me (cliffhanger!).

Of het Starbucks-apparaat bij L&R blijft weet niemand

Het geeft ons wel weer wat om over te kletsen. En is dat niet waar koffie ook voor bedoeld is? Conversation as a reason, coffee as an excuse. Bijna dagelijks vraagt één van mijn collega’s: heb je de nieuwe koffie al geproefd? Overigens is het wel even goed om te weten dat het tappen van de Segafredo-koffie langer duurt dan het tappen van ‘gewone’ koffie, namelijk 32 seconden in plaats van 26. Houd er rekening mee in je meeting-agenda als je koffie haalt voor iedereen.

Wij hebben in de centrale hal van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek sinds een paar maanden ook een Starbucks-apparaat staan. Toegegeven, het kost wat, maar ik ben er blij mee. En: ze hebben Kenya-bonen! Frisse smaak, fijn voor de zomer. Al een hele tijd hebben ze deze bij de reguliere Starbucks niet meer, dus count your blessings. Nieuwsgierig? Kom eens buurten bij L&R. Zo kom je nog eens ergens. Maar goed, of het Starbucks-apparaat blijft weet niemand, want het loopt nog geen storm.

Terug naar mijn voorstel: alle automaten de deur uit (want we willen goede koffie of geen koffie) en barista’s erin. Er zijn talloze zzp’ers in de koffiebranche; kunnen we die niet uitnodigen bij het Mekel- en Kluyverpark? Baas boven baas blijft natuurlijk onze vertrouwde Coffee-star, maar zo’n kopje is helaas niet dagelijks aan ons Campus Zuid-medewerkers besteed.

Kim-Lan Jong Baw is communicatie-adviseur en coördinator externe betrekkingen bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ze is van huis uit sinoloog.

Lees ook haar column ‘Gouden communicatie-tip: structureer je boodschap’.

Kim-Lan Jong Baw / Columnist