Opinie

[Brief] ‘College van bestuur, neem het OV’

TU-alumnus Leon Overweel vindt dat het college van bestuur het goede voorbeeld moet geven en vaker het openbaar vervoer moet gebruiken. Hij schreef deze brief.

De TU Delft stimuleert medewerkers de fiets en het openbaar vervoer te gebruiken. (Foto: Saskia Bonger)

Beste redactie,

Ik las het artikel ‘Cvb-leden declareren minder taxikosten’. Hierin stond dat het college van bestuur (cvb) van de TU Delft in 2018 minder heeft uitgegeven aan taxi’s dan het jaar ervoor en sowieso minder geld uitgeeft aan binnenlandse reizen, omdat er geen dienstauto’s met chauffeur meer zijn. Goedkoper en minder CO2-uitstoot. Klinkt goed!

Wat minder goed klinkt, is dat het cvb nog steeds een enorm groot deel van zijn declaraties voor binnenlandse reis- en verblijfkosten uitgeeft aan reizen met de auto: 98,4% van de declaraties van Tim van der Hagen, 96,4% van Rob Mudde, en 77,8% van Nicoly Vermeulen ging naar taxidiensten. De drie gaven respectievelijk maar 0,2%, 1,3%, en 21,0% uit aan openbaar vervoer.

Vorige week fietste ik over de campus. Daar zag ik boven het fietspad een banner hangen die TU’ers toppers noemt als ze naar de universiteit komen met de fiets of het OV in plaats van met de auto. Met dit idee ben ik het helemaal eens: we streven er immers naar om een groenere universiteit te worden, want iedereen heeft zijn steentje bij te dragen aan het oplossen van de huidige klimaatcrisis.

Maar moet ons college van bestuur dan niet als eerste het goede voorbeeld geven? Niet alles is goed bereikbaar met het OV, dat snap ik, maar zeker binnen Nederland kun je toch wel meer dan 0,2% van de tijd de trein pakken, lijkt mij. En op momenten dat dat niet kan en je echt de auto moet pakken, dan kunnen we op zijn minst compenseren voor de CO2-uitstoot hiervan.

Met vriendelijke groet,

Leon Overweel

Leon Overweel studeerde technische informatica aan de TU Delft tussen 2015 en 2018. Nu volgt hij de master artificial intelligence aan de University of Edinburgh.

Lees ook: Run op gratis e-fietsen bij TU

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.