Overslaan en naar de inhoud gaan
Van het alternatief vervoer dat autorijdende TU’ers de komende maanden kunnen testen, kiest het merendeel voor de elektrische fiets. Het openbaar vervoer is minder in trek.
De elektrische fietsen werden maandag en dinsdag uitgedeeld. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Van het alternatief vervoer dat autorijdende TU’ers de komende maanden kunnen testen, kiest het merendeel voor de elektrische fiets. Het openbaar vervoer is minder in trek.

Door Connie van Uffelen en Marjolein van der Veldt

TU’ers die hun auto laten staan en een alternatief uitproberen, kiezen het liefst voor de elektrische fiets. Dat blijkt uit de eerste cijfers voor deelname aan de proef met alternatief vervoer naar de campus. Tijdens de proef, die deze week begon, kunnen automobilisten in vier tijdsblokken van elk acht weken de elektrische fiets of de ov-kaart met elektrische step of ov-fiets uitproberen. Meer thuiswerken is ook een optie.

De honderd beschikbare elektrische fietsen zijn in het eerste blok (maandag 25 maart – vrijdag 17 mei) allemaal in gebruik. Voor het tweede blok (maandag 20 mei – vrijdag 12 juli) waren er dinsdag nog maar vijf beschikbaar. Wie nog twijfelt, kan er ook eentje testen in de laatste twee blokken: van maandag 2 september – vrijdag 25 oktober en maandag 28 oktober – vrijdag 20 december.

deelnemersov.jpg

Aantal deelnemers op dinsdag 27 maart. (Bron: TU Delft) 

De elektrische fietsen en stepjes werden maandag en dinsdag uitgegeven. Dinsdagochtend vertelde collegelid Nicoly Vermeulen al te hebben verwacht dat er veel animo zou zijn voor de elektrische fietsen. “Met een volledige volle eerste deelnemersgroep is die verwachting  uitgekomen.”

Primeur
Minder in trek is het openbaar vervoer met eventueel een ov-fiets of een elektrische step voor de laatste kilometers naar de campus. Met de keuze voor de step heeft de TU een primeur. “Het is de eerste keer in Nederland dat bij een dergelijke ov-proef e-stepjes worden aangeboden”, aldus Jacoba van Gastel, oprichter van We-all-wheel en leverancier van de stepjes.

Gekozen is voor een iets zwaardere step die stabiel op de weg ligt. “Je kunt hem opvouwen en in het bagagerek in de trein leggen”, zegt Van Gastel. “We zijn de eersten die e-steps inzet bij een ov-proef, maar ik geloof dat deze manier van vervoer binnenkort echt een vlucht zal nemen.”

elektrischestep_MVDV1200px.jpg

De step is wat zwaarder, maar wel opvouwbaar. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Dan zullen meer automobilisten voor het openbaar vervoer moeten kiezen en dat is een hele overgang, zo vertelt collegelid Vermeulen.  “Sinds ik in Delft werk, ga ik met de trein, maar dat was een hele stap. Ik had een beeld bij treinreizen van veel mensen en veel gezeur, maar dat  valt reuze mee.”

Werkoverleg in de trein
Vermeulen heeft een abonnement voor de eerste klas maar reist regelmatig tweede klas. “Ik houd vaak werkoverleg in de trein met collega’s. Het traject is zo druk dat ik meestal moet staan, maar de reis duurt slechts een half uur. Dan is het niet zo erg.”

Geen aanvullende vergoeding
Medewerkers die al gebruikmaken van het ov ontvangen nu geen aanvullende vergoeding naast de standaard bijdragen voor woon-werkverkeer, aldus Vermeulen. “Wel vragen we mensen om ook thuis te werken. Het is belangrijk dat we eerst de pilot afronden en evalueren wat wel en niet werkt. Het veranderen van arbeidsvoorwaarden brengt namelijk ook een flinke financiële investering met zich mee.”

Wie mee wil doen aan de proef kan zich aanmelden via tudelft.nl/mobiliteit (Engelse versie)

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe