Anka Mulder verlaat TU Delft

Anka Mulder stopt per 1 januari 2018 als lid van het college van bestuur bij de TU Delft. Ze wordt collegevoorzitter bij Saxion Hogeschool.

Anka Mulder: "Alle doelen die ik mij 4,5 jaar geleden had gesteld zijn bereikt. Dat is een mooi moment om te kijken naar een andere baan.” (Foto: TU Delft)

Mulder volgt bij Saxion collegevoorzitter Wim Boomkamp op. Hierdoor krijgt Saxion als enige hogeschool in Nederland een volledig vrouwelijk college van bestuur. Haar toekomstige collega Ineke van Oldeniel noemt Mulder op de website van SAX ‘een topbestuurder, die zeer gewaardeerd wordt, heel veel kennis van het hoger onderwijs heeft en een enorm netwerk meebrengt.’ “Bovendien is ze gewoon heel aardig en kan ze erg goed met mensen omgaan.”

In een mail aan medewerkers en studenten van Saxion is Mulder enthousiast over haar benoeming: “Dat ik als voorzitter van zo’n uitstekende hogeschool aan de slag mag, vind ik echt geweldig. Ik ben enthousiast over de contacten van Saxion met de buitenwereld, in de regio en internationaal. Ik kijk ernaar uit om de studenten, collega’s en partners van Saxion te ontmoeten.”

Mulder was sinds april 2013 vice-president education & operations binnen het Delftse college van bestuur. Die benoeming kwam destijds niet als verrassing: ze was daarvoor al negen jaar directeur van de dienst onderwijs & studentenzaken en combineerde die functie sinds 1 juli 2011 met die van secretaris van de universiteit.

Internationaal op de kaart

De raad van toezicht (rvt) schrijft in een persbericht aan medewerkers van de TU ‘erkentelijk te zijn voor haar grote inspanningen in de afgelopen jaren.’ Volgens rvt-voorzitter Jeroen van der Veer heeft Mulder belangrijke bijdragen geleverd aan het internationaal op de kaart zetten van de TU Delft op het gebied van onderwijs. Zo was Mulder ook president van het internationale OpenCourseWare Consortium en stimuleerde ze het maken van moocs: massive open online courses die de TU aanbiedt via het non-profit platform van Harvard en MIT edX.

Verder gaf Mulder succesvol leiding aan het realiseren van onderwijskeuringen voor de universiteit als geheel (instellingsaccreditatie). Onlangs kreeg de TU weer zo’n hernieuwde accreditatie. Voordat ze bij de TU Delft kwam, was Mulder onder meer docent internationale betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Later gaf ze trainingen Europees recht en beleid aan volwassenen.

De TU Delft moet straks op zoek naar twee nieuwe leden voor het college van bestuur, aangezien ook rector-magnificus Karel Luyben per 1 januari vertrekt. Vanaf die datum krijgt de TU een nieuw bestuursmodel. Er komt een rol van voorzitter en rector, die de huidige collegevoorzitter Tim van der Hagen zal vervullen. De rol van Mulder wordt gesplitst in een vice-president operations (beheer van de Universiteitsdienst, waaronder met name vastgoed) en een vice-president education & internationalization.

Lees ook: Anka Mulder: ‘Mijlpalen bereikt’

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen