Anka Mulder: ‘Mijlpalen bereikt’

Na 14,5 jaar verlaat collegelid Anka Mulder per 1 januari de TU Delft. In een eerste reactie zegt ze: “Dit is een goede universiteit met veel drive en passie en ik ben trots dat ik daaraan heb kunnen bijdragen.”

Anka Mulder: "Alle doelen die ik mij 4,5 jaar geleden had gesteld zijn bereikt. Dat is een mooi moment om te kijken naar een andere baan.” (Foto: TU Delft)

Gefeliciteerd met je nieuwe functie als collegevoorzitter van Saxion. Waarom deze overstap?

“Deze zomer heb ik nagedacht over wat ik de komende jaren ga doen. We hebben net de instellingstoets kwaliteitszorg positief afgerond met veel complimenten. Ik denk dat dat terecht is en dat het goed gaat met het onderwijs van de TU Delft. Er zijn verschillende mijlpalen bereikt: ook de Extension School, het Teaching Lab en onze internationale bekendheid op het gebied van onderwijs. Al die doelen die ik mij 4,5 jaar geleden had gesteld. Dat is dan een mooi moment om te kijken naar een andere baan.”

En waarom Saxion?

“Deze baan kwam voorbij. Ik vind het een leuk deel van Nederland: Saxion zit in Enschede, Apeldoorn en Deventer. Het is een goede hogeschool, ik heb positieve gesprekken gehad en voel me nu al welkom.”

Waarom vertrek je op dit moment? Je termijn was net verlengd.

“Dat klopt. Deze termijn is een half jaar geleden ingegaan, maar we hebben mooie stappen gezet in het onderwijs. Ik werk nu 4,5 jaar in het college van bestuur, maar al 14,5 jaar voor de TU Delft. Het was een mooi moment en die baan komt niet elke dag voorbij. Toen ik hem in de krant zag staan, dacht ik: volgens mij is dat mijn baan.”

De keus was dus niet moeilijk?

“Ja, natuurlijk wel. Het is moeilijk om na 14,5 jaar je werkomgeving achter je te laten, met honderden collega’s en studenten die je best goed kent. Dat vind ik lastig. Ik ga dat enorm missen.”

Wat ga je het meest missen aan de TU?

“Allereerst de mensen. Ik ken er veel, want ik heb op verschillende plekken gewerkt. Dit is een goede universiteit met veel drive en passie en ik ben trots dat ik daaraan heb kunnen bijdragen.”

Saxion heeft naast technische opleidingen ook veel andere. Hoe zou je Saxion typeren?

“Het is een brede hogeschool met zo’n 27 duizend studenten onder wie vierduizend internationale. Het is dus een behoorlijk internationale hogeschool. Hij staat goed aangeschreven en heeft een forse technische poot. Dat is ook wel logisch, want hij staat ook in Enschede en werkt nauw samen met de Universiteit Twente.”

Waar ga je je bij Saxion vooral op richten?

“Zelf ben ik niet zo’n voorstander van bestuurders die van een afstand meteen al weten wat er moet veranderen. Ik ga eerst maar eens praten met veel studenten en collega’s en met bedrijven en organisaties die belangrijk zijn voor Saxion.”

Welke belangrijke onderwerpen staan er op de agenda bij Saxion?

“Als je naar hun strategisch plan kijkt, zie je dat de hogeschool vindt dat techniek steeds belangrijker wordt. Niet alleen in de technische beroepen, maar in alle beroepen. Dat betekent dat je daar in alle opleidingen rekening mee moet houden. Dat sluit goed aan bij mijn eigen visie en ik vind het erg leuk om daarover mee te denken.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl