Ongecategoriseerd

Afronden in Chili

Het zit er bijna op voor de masterstudenten in Chili. Ze leggen de laatste hand aan hun rapport en kijken terug op een ‘onwijs gave tijd’.

De masterstudenten vieren hun laatste dagen in Chili.

De laatste weken in Chili zijn alweer aangebroken en er wordt hard gewerkt in ons kantoortje om het project af te ronden. In blog 2 hebben we verteld over onze meeting bij het ministerie in Valdivia. Het ministerie was benieuwd naar de maximale capaciteit van de rivier. Door het transport over de rivier te intensiveren kunnen zij namelijk een boost geven aan de welvaart van Valdivia. Tijdens het gesprek met het ministerie zijn we destijds op de volgende onderzoeksvraag gekomen:

How can the surplus of sediment in the Valdivia river be remedied and to what extent will this contribute to the economic and social values of the city Valdivia?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, kozen we ervoor een Delt3D-model te maken om de hoeveelheid sedimentatie in de Valdivia-rivier in kaart te brengen. Daarnaast besloten we om een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) te doen die de gevolgen voor Valdivia ten opzichte van de van de groei van het transport over de rivier weergeeft.

Een van de moeilijkste punten was het samensmelten van de verschillende disciplines tot één rapport

De resultaten van het Delft3D-model hebben we kunnen gebruiken om de aanwezigheid van de sedimentatie op verschillende punten in de rivier te verklaren. Helaas was het model nog niet gedetailleerd genoeg om de hoeveelheid sedimentatie per jaar te kwantificeren. Wanneer het model wel exacte waarden kan voorspellen, kan in de toekomst een duidelijk plan gemaakt worden om te baggeren. Door gebruik te maken van de MKBA kan dan direct de toegevoegde waarde voor Valdivia gegeven worden.

Een van de moeilijkste punten tijdens het project was het samensmelten van de verschillende disciplines tot één rapport. Als snel tijdens het project dreigde het rapport opgesplitst te worden in een technisch bestuurskunde deel en een waterbouwkundig deel. Gelukkig konden we een brede visie houden op alle deelonderwerpen doordat bijvoorbeeld Umbriël (watermanagement) de rivierafvoeren bestudeerde en Tim (waterbouwkunde)  alle baggerkosten voor in de MKBA berekende. Daarnaast was de communicatie met de universiteit en het ministerie ook niet altijd even makkelijk maar wel een leerzame ervaring.

We hebben een onwijs gave tijd gehad in Chili waarbij we veel geleerd hebben en veel van het land hebben kunnen zien.  Iedereen die nog twijfelt om een multidisciplinair project te gaan doen, wij raden het ten zeerste aan!

Op de website van de Universidad Católica de la Santisima Concepción staat een interview waarin wij ons voorstellen en waarin we vertellen waar wij ons de afgelopen acht weken mee bezig hebben houden. Als je geen Spaans leest, probeer translate!

Ben je benieuwd naar de inhoud van ons project? Ga dan naar onze website: valdiviaproject.com

Ons vorige blog gemist? Je leest het hier.

Vlnr: dr. Rafael Aranguiz (begeleider vanuit de UCSC in Conceptión), Charlotte van den Berg (TIL), Jeffrey Groot (HE), Rutger Bax (HE), Tim van Domburg (HE), Ellis van Gorp (TIL) en Umbriël Post (WM).

CV

TU-masterstudenten Charlotte van den Berg, Jeffrey Groot, Rutger Bax, Tim van Domburg, Ellis van Gorp en Umbriël Post blogden de afgelopen weken over hun belevenissen in Chili. Charlotte en Ellis doen de master transport, infrastructure and logistics. Jeffrey, Tim en Rutger studeren hydraulic engineering en Umbriël doet de master watermanagement. Dit is hun laatste blog.