Ongecategoriseerd

Hiken in Chili

Een weekend hiken hoog in de Andes blijkt een fantastische trip voor de masterstudenten in Chili.

De studenten op de top van de vulkaan Villarrica.

Chili is hét land van bergen, vulkanen, rivieren en reusachtige bossen en er is geen betere stad om al dit moois te ervaren dan vanuit Pucón. Pucón is een centrum voor avonturiers die houden van klimmen, paardrijden, wildwaterkanoën en andere outdoor activiteiten. Na onze tweede week in Chili rijden we er in zes uurtjes naartoe , het ligt zo’n zeshonderd kilometer ten zuiden van Concepción.

Het kleine stadje aan het aan het Lago Villarrica telt veel ‘adventure companies’, waar je allerlei trips kunt boeken. We besluiten om de volgende dag de vulkaan Villarica te beklimmen. De beste mentale voorbereiding hierop is een lekker biertje drinken in de kroeg en uit eten gaan.

De wind steekt op, het ijs wordt  gladder en de bepakking voelt steeds zwaarder

De volgende ochtend om half zeven worden we met een busje naar de voet van de vulkaan gereden. Daar vallen net de eerste stralen van de ochtendzon op de besneeuwde top. In het begin lijkt de klim mee te vallen maar vanaf 2400 meter wordt het zwaar. De wind steekt op, het ijs wordt  gladder en de bepakking voelt steeds zwaarder. Onze uitrusting bestaat namelijk uit een ijshaak, helm, gasmasker en een plastic slee. Na nog vierhonderd hoogtemeters komen we na in totaal zes uur zwoegen op de top.

En het is het waard! Het uitzicht is schitterend en we kunnen het lava in de vulkaan zien borrelen. Letterlijk adembenemend, want de rook uit de vulkaan is giftig, vandaar dat we de gasmaskers mee hebben. De sleeën hebben we natuurlijk omhoog gesjouwd om vanaf de top helemaal naar beneden te kunnen glijden.

Uitzicht op de vulkaan Villarrica vanuit het park Huerquehue.

De dag daarna rijden   we met de auto’s naar het Parque Nacional Huerquehue. In dit park hebben we de route ‘Los lagos’ gelopen, een echte aanrader! De trail begon bij een groot meer waar we even later een heel mooi uitzicht over hadden vanaf de berg. Onderweg kwamen we langs twee watervallen  en halverwege de berg passeerden we  de sneeuwgrens en werd alles wit. Aan het einde van de trail lag een meer dat bijna volledig bevroren was, een prachtig gezicht.

Op dag drie gingen we naar de Termas Geomatricas, een canyon tussen hoge rotsen met thermale baden. Deze baden zijn gevuld met water uit de grond dat verwarmd wordt door de aardewarmte bij de vulkaan. Door de wilde begroeiing leek het net of je aan het badderen was in de jungle. Heerlijk om uit te rusten na twee dagen hiken!

Op de website van de Universidad Católica de la Santisima Concepción staat een interview waarin wij ons voorstellen en waarin we vertellen waar wij ons gedurende acht weken mee bezig houden. Als je geen Spaans leest, probeer translate!

Ben je intussen benieuwd naar de inhoud van ons project? Ga dan naar onze website: valdiviaproject.com

Ons vorige blog gemist? Lees het hier.

Vlnr: dr. Rafael Aranguiz (begeleider vanuit de UCSC in Conceptión), Charlotte van den Berg (TIL), Jeffrey Groot (HE), Rutger Bax (HE), Tim van Domburg (HE), Ellis van Gorp (TIL) en Umbriël Post (WM).

CV

TU-masterstudenten Charlotte van den Berg, Jeffrey Groot, Rutger Bax, Tim van Domburg, Ellis van Gorp en Umbriël Post bloggen de komende weken over hun belevenissen in Chili. Charlotte en Ellis doen de master transport, infrastructure and logistics. Jeffrey, Tim en Rutger studeren hydraulic engineering en Umbriël doet de master watermanagement.