Zo hebben deze verenigingen zich voorbereid op jouw OWee

Je voorbereiden op nieuwe leden werven tijdens een OWee zonder dat je weet wat er dan precies mag vanwege corona. Hoe doe je dat? Drie studentenverenigingen aan het woord.

Dit jaar kun je als vanouds terecht op de borrelboot van Sint Jansbrug. (Foto: Daniël Korvemaker)

Een flinke dosis creativiteit, een snufje stress en een paar ons voortdurend veranderende regels: dit zijn misschien wel de belangrijkste ingrediënten voor het jaar van de OWee-commissies van studentenvereniging Sint Jansbrug, studentenvolleybalvereniging D.S.V.V. Punch en studentenvoetbalvereniging Ariston ’80. Omdat het lang onduidelijk was welke landelijke coronamaatregelen in augustus zouden gelden, besloot het OWee-bestuur net als vorig jaar met meerdere scenario’s te werken waarin deelnemers een, twee of drie fysieke introductiedagen krijgen.

De meeste verenigingen begonnen in januari met de eerste OWee-voorbereidingen, zonder dat ze wisten welk scenario het zou worden. Hoe ze dat hebben aangepakt? Doen wat je kan en overal een plan B voor bedenken. Vlei Blommers van studentenvoetbalvereniging Ariston ‘80: “Bij elke activiteit die we bedachten, probeerden we ook te bedenken hoe het er op anderhalve meter uit zou zien en of het ook geschikt was voor een online versie.”

Eerstejaars ontbijten op het terras van de OWee. (Foto: Annebelle de Bruijn)

Jolijn van Delft zit in de OWee-commissie bij Punch: “Je kunt natuurlijk altijd al wel wat dingen doen. Een thema bedenken en merchandise ontwerpen bijvoorbeeld. Maar het was ook veel afwachten. Wachten op berichten van de overheid en wachten op berichten van het OWee-bestuur, die op hun beurt waren gebonden aan beslissingen van de overheid en universiteit.”

Onzekerheid
Eind juli maakte het OWee-bestuur bekend dat OWee-deelnemers dit jaar drie fysieke dagen hebben. En dat is precies het scenario waarop Sint Jansbrug, Punch en Ariston ’80 hadden gehoopt. “We zijn hier ontzettend blij mee”, vertelt Van Delft (op foto links). “Hoe meer fysieke dagen je hebt om eerstejaars sfeer te laten proeven bij ons op het Cultuurlab, hoe beter.” Ook Sophie Wentink van Sint Jansbrug is tevreden. “Eerstejaars kunnen nu een rondleiding van een half uur krijgen op onze sociëteit in plaats van de 7,5 minuut die vorig jaar voor rondleidingen gold. Zo kunnen we ze echt laten zien hoe het normaal op Sint Jansbrug is.”

Net als vorig jaar, gebruiken de verenigingen de sociale media volop: op Instagram regent het wervende berichten. Sint Jansbrug gebruikt dit jaar voor het eerst TikTok. Wentink: “In de video’s stellen we de OWee-bestuur voor, pakken we merchandise uit en nog veel meer. Het mag daar allemaal wat ludieker en het is voor ons ook uitproberen wat werkt.”

Biertjes tappen
De definitieve variant met drie fysieke dagen voor OWee-deelnemers betekent dat de verenigingen in totaal zes dagen vol in touw zijn.

Van zondag tot en met dinsdag loopt de eerste groep deelnemers de OWee. Woensdag tot en met vrijdag is de tweede lichting aan de beurt. Je merkt dat iedereen op de vereniging er superveel zin in heeft”, vertelt Blommers. “We konden de afgelopen maanden wel trainen, maar gezellig ongedwongen samenzijn na afloop van het sporten was lastiger. Nu kunnen we met meer mensen bij elkaar zitten op de TAP [het pand van Ariston, red.]. Eerstejaars krijgen zo een goed beeld van hoe het er bij ons aan toe gaat, wanneer je na een wedstrijd of training een biertje komt drinken.”

De speciaalbierborrel van Ariston (Foto: Daniël Korvemaker)

Wat kun je doen bij welke vereniging?

• Zowel Ariston ’80 als Punch vind je op de Sportmarkt, tijdens het Sportfeest en op het Cultuurlab. Bij beide verenigingen kun je – na inschrijven – met je groepje aanschuiven voor lunch en diner. Ook is er een avondprogramma, zo geeft Ariston een speciaalbierborrel. Meer informatie vind je op de OWee-sites van Punch en Ariston ’80.
  • Sint Jansbrug vind je aan de Oude Delft, waar onder meer een borrelboot ligt. In het pand kun je niet alleen terecht voor een rondleiding, maar ook voor een spelletje in de speciaal voor de OWee ingerichte arcadehal. Ook staat de vereniging op de informatiemarkt en kun je tijdens de OWee-slapen in een SJB-huis. Kijk voor meer informatie op de OWee-site van Sint Jansbrug.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl