Jagen op nieuwe leden op Instagram

De OWee 2020 is voor een groot deel digitaal. Maakt dat het lastiger om leden te werven? Ja, denken studentensportverenigingen. Toch maken ze zich weinig zorgen.

Vorig jaar stond Proteus met een inschrijfbalie op de informatiemarkt. (Foto: Delta)

Wordt het voor studentensportverenigingen lastiger om nieuwe leden te werven dit jaar? “Het was best een beetje omschakelen, ja”, antwoordt commissaris interne zaken Marilse Nouws van studentenvoetbalvereniging Ariston ’80 met een licht gevoel voor understatement. Vanwege het digitale karakter van de OWee 2020, moesten veel sportverenigingen hun oorspronkelijke promotieplannen naar de prullenbak verwijzen. Best jammer, vindt Nouws. “We hebben sinds anderhalf jaar een eigen pand in het centrum van Delft. Dat wilden we nu juist extra inzetten.”

Delta sprak meerdere grote en kleine studentensportverenigingen in Delft om te vragen hoe zij de aandacht van eerstejaars willen trekken. Wat het meest opvalt? Veel verenigingen gebruiken dit jaar voor het eerst betaalde advertenties op Instagram en Facebook. Nouws: “Anders dan andere jaren zijn we vóór de OWee online al veel actiever. We zetten het netwerk van onze leden in, maar hebben ook sponsored posts gekocht op Instagram. Je kunt precies je doelgroep uitkiezen. Best handig.”

Ariston_activiteiten_7_0.JPG
Marilse Nouws (bovenste rij, tweede van rechts) is commisaris interne zaken bij Ariston ’80. (Foto: Ariston ’80)

Ook studentenschaatsvereniging DSSV ELS kocht advertenties in. Bestuurslid Carlijn Aarsen: “Je kunt online wel allerlei activiteiten organiseren, maar OWee’ers moeten wel weten dat die er zijn.” Of het werkt? Voor zwemsportvereniging DSZ WAVE heeft het al veel extra volgers opgeleverd. “En dat is fijn, want eerder stond dat aantal stil. Al zijn nieuwe volgers nog geen daadwerkelijke leden”, zegt bestuurslid Tristan ten Napel.

Digitale escaperoom
De gebruikelijke feestjes, rondleidingen op de sociëteit, flyeracties en inlooptrainingen hebben nu plaatsgemaakt voor het digitale platform van de OWee, waar elke vereniging zijn eigen pagina heeft. Wat er allemaal te vinden is? Bij studentenkorfbalvereniging Paal Centraal kunnen OWee’ers onder meer een digitale escaperoom doen met hun mentorgroepje. Andere kleine sportverenigingen hebben gekozen voor filmpjes, bingo-avonden, pubquizen en live Q&A-sessies.

Grotere sportverenigingen, die niet alleen grotere introductiecommissies maar ook grotere zakken met geld hebben, zenden drie dagen lang uit op hun eigen livestream. Zo vult roeivereniging DSR Proteus-Eretes de digitale ether met ‘De Wereld Roeit Door’. Inderdaad, een variant op. Compleet met presentatoren, studiogasten en vooraf gemaakte filmpjes. “Van sommige verenigingen heb je van tevoren al een idee van wat het is, maar dat geldt niet voor ons”, zegt bestuurslid Ewout van der Heijden. “We hebben daarom echt nagedacht over hoe we de feestelijke sfeer van onze vereniging het beste kunnen overbrengen tijdens de livestream.”

DSZ%20Wave%20Instagram_0.PNG

DSZ Wave heeft er veel volgers bij dankzij een Instagram-campagne. (Foto: Screenshot)

Weinig zorgen
Met die online aanwezigheid lijkt het dus wel goed te komen. Toch keek menig bestuurslid met ingehouden adem naar de persconferentie van vorige week donderdag. Even leek het erop dat het kabinet de fysieke OWee-dagen zou verbieden. En dat zou ook betekenen: geen informatiemarkt. Dat is juist een moment waarop kleinere verenigingen de meeste leden binnenhalen. Ten Napel (DSZ WAVE): “De sfeer van die markt is heel bepalend. Je gaat er pas weg wanneer je je ergens ingeschreven hebt.”

Hoewel dit jaar alles anders is, zijn er weinig echte zorgen onder bestuursleden. Een aantal studentensportverenigingen had voorgaande jaren meer inschrijvingen dan plaatsen waardoor er geloot moest worden. Een kleinere lichting is dus niet onwelkom. En als er dit jaar minder contributie in kas komt? Dan is er nog geen nood aan de man, stellen alle verenigingen die Delta sprak.

Ook verenigingen die een stuk afhankelijker zijn van het aantal inschrijvingen, zien het positief in. Zo denkt Arthur Kordes van Paal Centraal dit jaar bijna net zoveel leden binnen te halen als andere jaren. “Op de informatiemarkt kunnen we nog steeds een praatje maken met OWee-deelnemers. Daardoor is het benaderen van leden nog steeds laagdrempelig genoeg.”

In de weken na de OWee organiseren DSR Proteus, DSZ Wave en Paal Centraal fysieke proeftrainingen voor studenten die er over denken om lid te worden. Dit zijn de data:

Naast de studentensportverenigingen die in dit artikel aan het woord komen, heeft Delta ook contact gehad met studentenwielervereniging WTOS en studentenvolleybalvereniging DSVV Punch.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl