Wetenschap

Winst voor Human Power Team

Studenten uit Delft en Amsterdam hebben afgelopen week met hun zelfgebouwde aerodynamische ligfiets alle concurrentie achter zich gelaten.

Het Human Power Team heeft met hun VeloX8 het wereldkampioenschap gewonnen. (Foto: Bas de Meijer)

Wielrenster Lieke de Cock reed in de VeloX8 de winnende topsnelheid van 120 kilometer per uur. De andere renster van het studententeam, Jennifer Breet, haalde met 117 kilometer per uur de tweede plaats. Het wereldrecord hebben de studenten met hun zelfgebouwde ligfiets niet kunnen verbreken. Dat is nog steeds in handen van Barbara Buatois, die in 2010 een snelheid van 121,8 kilometer per uur behaalde.

Tegenslagen

Naast problemen met het transport van de ligfiets, kwam het team in Nevada voor meer verrassingen te staan. Zo bleek dat het team dat wereldrecordhouder is bij de mannen, dit jaar ook in de vrouwencategorie meedeed. Een concurrent erbij dus.

Daarnaast bleek het communicatiesysteem niet goed te functioneren in de woestijn, waardoor de coaches geen contact konden hebben met de atleten tijdens de race. “Helaas blijft het topsport en zit het soms niet allemaal mee”, zegt teamleider Stephanie Wiechers. “Toch ben ik enorm trots op alle teamleden en de atleten dat ze ondanks alle tegenslagen er alles aan deden deze problemen op te lossen.”

Nieuw ontwerp

Het team deed dit jaar mee met hun VeloX8, een aerodynamische ligfiets die met behulp van 3D-scans speciaal op maat is gemaakt voor de rensters. Om ruimte te besparen in de fiets, werd een nieuw ontwerp van het schakelsysteem gebruikt. “Bij een normale fiets beweegt je ketting wanneer je schakelt naar een andere versnelling, maar bij ons bewegen juist de tandwielen. Dit zorgt ervoor dat de ketting altijd in een rechte lijn blijft, waardoor er minder wrijving is in de ketting dan bij een normale racefiets.” vertelt Thijs Bon, chief engineer van het Human Power Team.

De voorbereidingen voor de World Human Powered Speed Challenge 2019 zijn al aan de gang. Een Nederlandse delegatie zal dan opnieuw een gooi doen naar het wereldrecord voor vrouwen.

Lees ook:

VeloX8 gaat voor wereldrecord