Wetenschap

VeloX8 gaat voor wereldrecord

De studenten van het Human Power Team hopen deze week met hun zelfgebouwde ligfiets de snelste tijd ooit te rijden. Daarvoor moeten ze harder gaan dan 121,8 kilometer per uur.

Het Human Power Team hoopt dit jaar het wereldrecord voor vrouwen te breken met hun VeloX 8. (Foto: Human Power Team)

Vorig jaar haalde het Nederlandse team met een tijd van 121,5 kilometer per uur de snelste tijd. Het wereldrecord, gereden in 2010, staat nog steeds op naam van de Franse Barbara Buatois. Dit jaar heeft het Nederlandse team er opnieuw voor gekozen zich alleen te richten op het vrouwenrecord. Zondag was de generale repetitie. “De zenuwen beginnen te komen, maar we zijn er meer dan klaar voor!”, laat het team via Facebook weten.

Meerdere pogingen

Teams vanuit de hele wereld mogen tijdens de World Human Powered Speed Challenge meerdere pogingen wagen om het wereldrecord te breken. De ritten zijn telkens acht kilometer lang. Tijdens de laatste 200 meter van de race wordt de gemiddelde sprintsnelheid gemeten. Die bepaalt uiteindelijk het eindresultaat voor het team.

De race, die wordt gezien als de Formule1 binnen de fietswereld, speelt zich af op Battle Mountain. Dit is een plateau in de woestijn in de Amerikaanse staat Nevada. Hier loopt een autoweg, die speciaal voor het evenement wordt afgezet. De weg heeft amper een hellingsgraad en ligt bovendien op 1400 meter hoogte, waardoor er minder luchtweerstand is. Dit maakt het de ideale plek om topsnelheden te kunnen bereiken.

Het Human Power Team bestaat uit achttien studenten van verschillende TU Delft- en VU Amsterdam-studies én twee atletes. Deze atletes zijn gekozen na drie selectierondes, waarin werd gekeken naar het uithoudingsvermogen, de sprintcapaciteit en psychische factoren. De keuze viel uiteindelijk op de Leidse Jennifer Breet en de Eindhovense Lieke de Cock. Zij hebben het hele jaar getraind om deze week fysiek en mentaal in topconditie te zijn.

Tegenvaller

Het team kreeg in de aanloop naar het evenement te maken met een tegenvaller, toen bleek dat er problemen waren met de levering van de VeloX in Amerika. Hierdoor was het de vraag of deze op tijd zou aankomen voor de geplande testritten. Gelukkig arriveerde de fiets uiteindelijk toch vroeg genoeg om drie testritten te kunnen maken.

Hoewel de race nog moet beginnen, is de zoektocht naar nieuwe atletes voor de World Human Powered Speed Challenge 2019 inmiddels gestart.

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire