Wat is er zo leuk aan jazz?

Wie dinsdagavond over het Bastiaansplein fietst, moet niet raar opkijken als daar een rij staat. Het jaarlijkse jazzfestival Just Jazz, georganiseerd door Groover, vindt er plaats in Theater de Veste. Vorig jaar kwamen er 1200 bezoekers op af en dit jaar verwacht de organisatie hetzelfde aantal. Wat is er zo leuk aan jazz?

Twaalf jaar geleden ontstond jazz-studentenvereniging Groover als big band afsplitsing van de klassieke studentenmuziekvereniging Krashna Musika. Tegenwoordig telt de vereniging meer dan driehonderd leden en haalt ze elke Owee veel nieuwe leden binnen, die lang niet altijd een instrument kunnen spelen. “Gewoon gezellig een biertje of een whisky drinken op een borrelavond met op de achtergrond live muziek kan ook”, aldus Joëll ten Hove van de organisatie.

Ten Hove organiseert het festival dat gratis te bezoeken is samen met zijn commissie. “Het trekt studenten en omwonenden, maar ook jazzliefhebbers vanuit de hele Randstad. De top van de Nederlandse jazz scene treedt hier op.”

Joëll ten Hove: “Op de dag van het festival zijn we 23 uur achter elkaar bezig met de organisatie.”

“Broken Brass Ensemble lijkt een beetje op Gallowstreet: de band speelt funky en heeft ook op het North Sea Jazz gestaan”, tipt Ten Hove. “Wild Organ and Drums bouwt echt een feestje. En de Groover big band opent het festival met gastsaxofonist Maarten Hogenhuis van Bruut.”

Dat het festival op een doordeweekse dinsdag is, maakt blijkbaar niet uit. Vorig jaar stond de rij van Theater de Veste tot aan de Jumbo. “Als je niet zo lang wilt wachten, moet je voor elf uur binnen zijn.”  Dit jaar heeft het festival ook een podium bij Steck in de Kromstraat.

Waarom Jazz?

“Jazz is ontzettend veelzijdig”, zegt Ten Hove. “Het is een gevoel. Als je het hoort, weet je dat het jazz is. Verder vind ik het publiek fijn, het is rustig maar toch outgoing. Je kunt jazz luisteren met een goede whisky – die we overigens genoeg hebben bij Groover – maar het kan ook heel dansbaar zijn, van funky tot moshpits. Het is heel veelzijdig.”

Dat Ten Hove zo enthousiast is, is ook wel nodig. De Jassie, de commissie die het organiseert, bestaat uit zes leden die naast het festival ook ledendiners, borrelavonden, het introweekend en jazzavonden organiseren. Zij krijgen hier geen garantiemaanden voor, terwijl het toch veel tijd kost. “De studie staat bij veel commissieleden nu even op pauze”, geeft Ten Hove toe. “Op de dag van het festival zijn we bezig van acht uur ’s ochtends tot zeven uur ’s ochtends, dus 23 uur lang doorknallen met af en toe een uurtje pauze. Hoe je dat volhoudt? Door er heel veel plezier in te hebben!”

Just Jazz begint op 8 mei om 20:00 bij Theater de Veste en om 22:00 bij Steck.

Groover heeft elke woensdagavond een borrelavond in haar pand op de Brabantse Turfmarkt 9 en een keer in de maand in café de Klok.

Nog meer in de stemming komen? Bekijk de aftermovie van vorig jaar, toen New Cool Collective speelde.