Deze verenigingen haalden de meeste leden binnen tijdens de OWee

De OWee is echt afgelopen en de kennismakingstijd is begonnen. Tijd om de stand van zaken op te maken. Welke vereniging kreeg de meeste inschrijvingen? Waar werden de meeste eerstejaars uitgeloot?

Op de infomarkt werd hard gelubt om leden bij verenigingen te krijgen. (Foto: OWee 2017)

Ze hebben niet de meeste nieuwe leden, maar het opvallendste verschil is te zien bij Krashna Musika. Het Delfts studentenmuziekgezelschap heeft met 181 nieuwe leden meer dan twee keer zoveel inschrijvingen als vorig jaar, toen zich 83 eerstejaars inschreven. “We hebben ons actieplan voor de OWee aangepast en dat heeft zijn vruchten afgeworpen”, vertelt Wouter Kools, concertcommissaris. “We hebben dit jaar een bakfiets geverfd, muziek gemaakt op de infomarkt en er liepen meer leden rond.”

Deze tabel is na de eerste publicatie van dit artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd, nu met Laga en Broach erbij.

Sportverenigingen aan limiet

Niet alleen Krashna Musika was in trek. Proteus heeft met 437 inschrijvingen een recordaantal leden binnengehaald. Vorig jaar lag het aantal inschrijvingen op 417. Dat terwijl Proteus plek heeft voor 250 nieuwe leden. “Het is jammer dat je mensen moet teleurstellen”, zegt Maarten van den Broek, penningmeester bij Proteus. “De locatie kan niet meer leden aan.” De nieuwe leden zijn willekeurig geloot.

Andere verenigingen zitten ook aan hun limiet. Bij volleybalvereniging Punch meldden zich zo’n 230 geïnteresseerden, maar er is slechts plek voor 80 nieuwe leden. “Sinds het WK vorig jaar is volleybal een stuk populairder”, verklaart Tom Kempenaar, die komend jaar bestuur gaat doen. Hij denkt dat de toename ook te maken kan hebben met de strengere studie-eisen. “Daardoor gaan eerstejaars eerder op een wat serieuzere sportvereniging dan bij een gezelligheidsvereniging.” Bij DSC en Virgiel is daar niet veel van te merken, zij hebben beide het maximale aantal leden gehaald.

De inschrijfbalie bij de Koornbeurs liep goed: 54 leden in 2017, terwijl het rond de 40 was in 2016.

Niet alle verenigingen groeien

De CSFR zit met elf leden wat onder het gemiddelde, Nova zit met vijftien aan de lage kant, VGSD had liever tien leden gehad in plaats van 7 en ook De Bolk heeft minder nieuwe aanwas dan normaal. “Mijn vermoeden is dat het komt door het Basecamp”, zegt Maarten Kluiters, penningmeester bij De Bolk. “Wij moeten het hebben van rustige mensen die eigenlijk geen lid willen worden. Tijdens de cantus zitten die bij ons, maar deze OWee zaten zij bij de Basecamp.” Hij vindt het niet heel erg. “Ik vind het belangrijker dat de nieuwe leden actief zijn.”

Roos van Tongeren / Redacteur