Vrijroosteren studenten WOinActie voor TU ‘niet te organiseren’

Pas twee dagen voor de demonstratie tegen de bezuinigingen op hoger onderwijs antwoordde het college van bestuur op vragen van studentenvakbond VSSD en Vakbond FNV TU Delft.

Volgens het college van bestuur was het niet te organiseren om studenten vrij te roosteren.(Foto: SP)

Veel te laat volgens studentenraadslid Julia van Deventer. De reactie kwam op woensdagmiddag en de actie was op vrijdag. VSSD en FNV TU Delft wilden busvervoer organiseren, maar kregen door het uitblijven van antwoord te weinig tijd om te peilen hoeveel mensen hiervan gebruik zouden willen maken.

Van Deventer vroeg om opheldering tijdens een overleg tussen studentenraad en college van bestuur (cvb), uit naam van haar eenvrouwsfractie Lijst van Deventer. Collegelid Rob Mudde reageerde kortaf en gaf aan dat het cvb hierover pas laat een reminder ontving. Ook op de vervolgvraag, waarom de TU medewerkers wel maar studenten niet vrijroosterde, oordeelde hij resoluut. “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.”

Op de respons van Van Deventer dat de Universiteit van Amsterdam het voor studenten wel mogelijk maakte om in Den Haag aanwezig te zijn, gaf hij nul op het rekest. “Het is geen goed idee en daarnaast niet te organiseren.” Op het argument dat juist een deel van de groep waarover de actie gaat aanwezig moet zijn, ging Mudde vervolgens niet meer in. Uiteindelijk besloten beiden to agree to disagree.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl