[Vlog] Een verpakkingsvrij leven. Hoe dan?

Onze Super Sustainable Students duiken iedere week in een ander duurzaam thema en proberen daar zo goed mogelijk naar te leven. Deel 4: Verpakkingsvrij leven!

De Super Sustainable Students duiken iedere week in een ander duurzaam thema en proberen daar zo goed mogelijk naar te leven. (Foto en video: Roos van Tongeren)

Scroll naar beneden voor vlog 4

De afgelopen weken zijn Bart, Roos, Kim, Julia en Hanne bewuster gaan leven door onder andere hun consumptie van voeding en kleding te analyseren. Deze week letten ze op het gebruik van verpakkingsmateriaal. Als je alle verpakkingen vermijdt, is je ecologische voetafdruk namelijk 5 tot 10% kleiner.

Een dagelijks leven zónder verpakkingen blijkt in de praktijk erg lastig. Je krijgt een cadeautje, koopt een bakje noten of een in plastic verpakte vleesvervanger. Dan is het ook nog eens vrij onduidelijk welke verpakkingen het milieu schaden en welke niet, aangezien onderzoeken elkaar soms tegenspreken. Wat wél duidelijk is, is dat plastic en papier beter zijn dan glas en blik en die laatste twee weer beter zijn dan roestvrij staal — bij eenmalig gebruik. Een glazen jampot is herbruikbaar en een blikje is te recyclen.

De beste verpakking is geen verpakking

De beste verpakking is geen verpakking. Jeroen Schrama was eigenaar van een verpakkingsvrije winkel in Leiden, een groene supermarkt. “De winkel was niet helemaal verpakkingsvrij”, vertelt hij.  “De groothandel verpakte de producten in hele grote dozen en zakken, die ze niet mee terugnamen. Maar dit scheelde wel een heleboel kleine verpakkingen.” Consumenten raadde hij aan eigen tasjes, zakjes en bakjes mee te nemen.

De Delftse studenten blijken overigens al veel verpakkingsvrij te doen. Ze nemen hun eigen theekopje mee, bakken hun eigen brood en hebben een zeeppompje waardoor ze de zeep ‘groot’ kunnen inkopen. Verpakkingen leveren ze gescheiden in. Toch valt er nog wat te verbeteren. Zo kan een thee-ei losse zakjes vervangen en kan de afhaalmaaltijd prima in een eigen Tupperware-bak mee naar huis.

Wil jij ook verpakkingsvrij leven? Hier nog wat tips!

1. Koop onverpakt. De meeste supermarkten verkopen voorverpakte verswaren. Maar bij de bakker, slager, kaas-  en groenteboer zijn producten onverpakt verkrijgbaar (neem eigen bakjes mee).
  2. Shop verpakkingsvrij. Ook (verse) noten en pasta zijn verpakkingsvrij verkrijgbaar. Kijk op deze website waar je in jouw buurt verpakkingsvrij kunt winkelen.
  3. Neem mee. De toko of snackbar vult graag jouw eigen bakje.
  4. Hergebruik. Zo’n kartonnen beker van de koffiemachine, broodzak of plastic flesje: spoel uit, schud leeg en gebruik nog eens.
  5. Investeer. Een broodtrommel, herbruikbaar flesje, thee-ei, stoffen tasje, bakje/potje/trommel, handzeeppomp, scheerkwast of menstruatiecup: het kan allemaal worden hergebruikt.
  6. Wees wijs. Waaruit bestaat een verpakking eigenlijk? Sommige drinkpakken hebben een kartonnen buitenlaag maar een plastic binnenkant.
  7. Vermijd dubbelverpakkingen. Een tube tandpasta in een kartonnen doosje of een pak koekjes met apart verpakte koekjes: het is onnodig.
  8. Koop groot. Waarom niet meteen een heel brood in plaats van twee halfjes?

• Heb jij tips of vragen voor Kim, Roos, Hanne, Bart en Julia? Mail de redactie of laat een reactie achter op Facebook, Instagram, Linkedin of Twitter. Bekijk ook de vlog van vorige keer.

Roos van Tongeren / Redacteur