[Vlog] Duurzamer leven? Denk aan internet gebruik

Vijf masterstudenten Industrial Ecology hebben de afgelopen weken geprobeerd duurzamer te leven. In hun laatste vlog minderen ze hun internetgebruik.

(Photo edit: Roos van Tongeren)

Scroll naar beneden voor de video.

Read and watch in English.

Internet slurpt energie. Met dat gegeven gingen masterstudenten Kim, Roos, Hanne, Bart en Julia de laatste week van hun duurzaamheidsproject aan de slag. De remedie leek simpel: minder gebruikmaken van internet. Maar ja, wat dan?

Neem de data die de studenten normaal gesproken in de cloud opslaan. Die neemt meer ruimte in dan de omvang van een bestand dat je uploadt. Een upload bij Google is anderhalf keer zo groot als het originele bestand, een upload bij een datacenter is wel drie keer zo groot. Reden? De back-ups.

Externe schijf

Is een externe harde schijf een beter alternatief om je data veilig te stallen? Zo gemakkelijk is het helaas niet. “Als je vaak een externe harde schijf nodig hebt, kun je beter een cloudservice gebruiken”, zegt masterstudent Bart. “Maar is het puur opslag van je archief, zoals foto’s en bestanden die je niet vaak gebruikt, zet het dan vooral op een harde schijf.”

Spotify

Muziek en video’s streamen is eigenlijk hetzelfde als downloaden, met het verschil dat downloaden eenmalig is en streamen veelvuldig herhaald moet worden. Als je een liedje vaker dan één keer luistert, ontdekten de studenten, kun je het beter downloaden. Daarbij komt dat bijvoorbeeld Spotify niet zomaar stopt, en een plaat, cd of cassette wel. Voor je het weet ben je drie uur muziek aan het streamen.

‘Het is lastig om gewoontes te veranderen’

End-to-end encryptie

E-mail kan met minder energie toe, als je erop let. Zo scheelt het als je je e-mail niet als archief gebruikt. Ook kwamen de studenten erachter dat het beter is om mail- en berichtensystemen te gebruiken met end-to-end encryptie. Zo kan de applicatie zelf niet meelezen, wat energie scheelt.

Surfen

Data, muziek en e-mail kun je zelf aanpassen en verminderen. Hoeveel energie een website gebruikt en waar hij gehost wordt, is minder eenvoudig. Datacenters weten volgens de studenten zelf niet hoeveel energie één website verbruikt. De Green Web Foundation browser-app kan helpen om inzichtelijk te maken hoe duurzaam of niet duurzaam een website wordt gehost, alleen heeft ook die niet alle informatie voorhanden. “Dat moet veranderen”, vindt Bart. “Want alleen dan kun je echt zien welke websites groen zijn en welke niet.”

Einde van het project

Na voeding, hygiëne, kleding en verpakkingen was internetgebruik het laatste thema dat masterstudenten Kim, Roos, Hanne, Bart en Julia onderzochten. Wat is hen bijgebleven als les? “Het bleek lastig om gewoontes te veranderen”, vertelt Hanne. “Daar heb je echt meer tijd voor nodig. Ik let nu meer op verpakkingen en of groentes in het seizoen zijn.” Nadat ze er aanvankelijk huiverig voor wat is Roos toch minder vlees gaan eten. “Ik had niet verwacht dat ik dat echt zou doen”, vertelt ze. “En ik ben een stuk bewuster geworden. Dat data zo’n impact heeft, wist ik ook echt niet.” En Bart? Hij vindt dat je niet te streng moet zijn. “Als ik mezelf dingen ga verbieden, zie ik alleen nog maar barrières. Het voelt voor mij veel beter om het om te draaien: iets mag prima, maar ik kies ervoor om het niet te doen.”