Test je robot in het RoboHouse

Ontdekken wat je met robotica kunt doen? Eigen toepassingen ontwikkelen én testen? Dat kan in het RoboHouse dat vandaag, 17 januari is geopend op de campus.

Het RoboHouse aan de Julianalaan. (Foto: Ossip van Duivenbode)

Robotica is booming. Veel organisaties bellen het Robotica Instituut van de TU Delft omdat ze willen weten hoe ze robotica kunnen toepassen en betaalbaar kunnen testen. Ook is er veel behoefte aan mensen die willen leren hoe ze toepassingen maken. Daarom is er nu het Robohouse, onderdeel van RoboValley aan de Julianalaan 67.

Het RoboHouse is een openbaar fieldlab. Bedrijven kunnen er op een laagdrempelige manier robotica ontdekken en testen, en iedereen kan er leren hoe je een roboticasysteem ontwikkelt en hoe je toepassingen maakt.

Ontdekken

Het discover-programma van het RoboHouse bestaat uit deze onderdelen:

• Een introductieworkshop over robotica waarin je leert wat robotica is, hoe het werkt en wat robots al kunnen. Op een expositie is er onder meer een industriële robotarm die objecten kan pakken die hij nooit eerder heeft gezien te zien, en een drone die autonoom zonder indoor GPS kan navigeren.
  • Een sessie van drie kwartier waarin het RoboHouse samen met het deelnemende bedrijf onderzoekt welke bedrijfsprocessen ze kunnen robotiseren. Checkt een bedrijf bijvoorbeeld kroppen sla op vlekjes voor verdere verwerking, dan kan dat misschien ook met een robotgrijper en camera’s.
  • Een bezoek van een consultant aan het bedrijf om technische hobbels te bespreken
  • Een test van de geopperde mogelijkheden in het testcentrum van het RoboHouse, waarin een verscheidenheid aan industriële robotica is te vinden.

Het discover-programma is op maat samen te stellen. Voor een groot deel van de kosten van een eenmalig traject is subsidie te krijgen, aldus Jaimy Siebel, manager van het RoboHouse. “Een introductieworkshop kan vanaf 100 euro per persoon.”

robohouse_6_FotovanRoboValley1400px_0.jpg

Bezoekers maken kennis met allerhande robotica. (Foto: RoboValley)

Leren

Wil je leren hoe je robots programmeert, dan is er een ‘developer-programma’ met cursussen van één tot vijf dagen. De lessen zijn naast studie of werk te volgen en bedoeld voor mensen die zelf toepassingen willen ontwikkelen of er al dagelijks mee omgaan.

Wie interesse heeft kan ‘member’ worden. Een lidmaatschap is voor minimaal drie maanden. “Je betaalt vervolgens een kleine bijdrage per cursus”, zegt Siebel. “Dat zorgt ervoor dat mensen betaalbaar toegang krijgen tot apparatuur die je normaal niet zo makkelijk tot je beschikking hebt: van robotmanipulatoren tot sensoren en controlesystemen.”

Start-ups zoals die bij YesDelft hebben met een lidmaatschap ook de mogelijkheid om dingen uit te testen. Er is een werkplaats voor het maken van prototypes. Wie er een kijkje neemt kan bijvoorbeeld studenten van de minor robotica aan het werk zien met robotica-oplossingen voor bedrijven. “Maar er zijn ook starters die in het RoboHouse hun innovaties demonstreren voor bezoekers”, zegt algemeen directeur RoboValley Anouschka Versleijen.

Het RoboHouse is een initiatief van RoboValley, Festo, ABB, Exact, InnovationQuarter, TNO, de Haagse Hogeschool en de TU Delft.

Wil je meer weten? Kijk dan op de website van Robohouse of lees dit artikel in Delta over de minor robotica.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl