Wetenschap

Robot minor ‘super intensief’ voor studenten

Veel teams hadden de avond voor de demodag van de minor robotica op 18 januari nog doorgewerkt aan hun robot. Bij enkele van de acht robots vielen pas op het laatste moment alle puzzelstukjes in elkaar.

Tijdens de stormachtige donderdag van 18 januari 2018 was het dan zover. Vrienden en familieleden konden komen kijken naar wat hun knappe koppen in de afgelopen tweeënhalve maand ontworpen en gebouwd hadden.

De jaarlijkse demodag in het Science Centre vormt de afsluiting van de minor robotica waaraan dit jaar zo’n veertig studenten hebben deelgenomen uit honderd aanmeldingen. Ieder team moet een mix bevatten van elektronica, informatica, werktuigbouwkunde en industrieel ontwerpen. Meestal vormt één van die studierichtingen de bottleneck waardoor er niet meer teams gevormd kunnen worden. Teams kiezen uit een aanbod van opdrachtgevers die voor het grootste deel extern zijn, maar waartoe ook het Science Centre behoort.

Coördinator Martin Klomp. (Foto: Jos Wassink)

Tijdens de eerste tien weken zijn studenten vooral bezig kennis te maken met elkaars disciplines. IO-ers leren programmeren en werktuigbouwers leren solderen. Dat zorgt ervoor dat ze in de tweede helft van de minor kunnen samenwerken, vertelt Martin Klomp, coördinator minor robotica.

Studenten presenteren hun hostrobot Iona. (Foto: Jan van Frankenhuyzen)

In de hal van het Science Centre trekt een grote robot met een bewegend beeldscherm de aandacht. Hostrobot Iona is in opdracht van het Science Centre gemaakt om bezoekers welkom te heten en de weg te wijzen. Studenten Koen Peelen en Mees Brinkhuis vertellen dat de robot niet heen en weer rijdt, maar alleen zijn schermhoogte aanpast om de kans op storingen te beperken. Na een doorwaakte nacht is het de adrenaline van de première die ze overeind houdt. Behalve informatie verstrekt Iona ook muntjes met een chip erin. Bezoekers kunnen die als tijdelijke pas gebruiken, bijvoorbeeld om koffie te bestellen bij Barrie.

Koffierobot Barrie. (Foto: Jos Wassink)

Koffierobot Barrie is een grote machine tegenover de kassa van het Science Centre waarin een koffieautomaat verschanst zit. Barrie leest de muntjes en verwerkt de order. Ook hier is het aantal bewegende delen tot een minimum beperkt. Vorig jaar was Barrie als een treintje uitgevoerd dat je koffie langs kwam brengen. Erg schattig, uiterst boeiend, maar ook storingsgevoelig.

De kaasmaakrobot heeft nog wat aandacht nodig. (Foto: Jos Wasssink)

Boven trekt de knalrode kaasmaakrobot ‘Moonlander’ de aandacht. Hoewel de robot minder kan dan bedoelt, blijft het een knap stuk werk. Het was de bedoeling dat de robot niet alleen samengeklonterde eiwitten in een mal naar de pers zou brengen, maar ook de kazen (20 kilogram) zou omdraaien en in pekelbaden brengen. De kazen bleken te zwaar, en de studenten concentreerden zich op oriëntatie in de omgeving, transport en een beweegbare deksel. Voor landbouwmechaniseerder Lely is de minor een oriëntatie op de automatisering van het kaasmaken.

Timothy Puglia bij de Trident. (Foto: Jos Wassink)

Een andere topper was de robotboot Trident. De studenten hadden een pittig varende kleine trimaran ontwikkeld, die als een zwaan dobbert op de golven. De komende maanden bouwen ze verder aan de automatisering zodat de Trident over vijf maanden kan deelnemen aan de Roboboat Competition in Daytona, Florida. Daar zal de boot zelfstandig opdrachten moeten uitvoeren en zijn weg moeten vinden door een parcours.

Andere teams hadden een robot gebouwd in de vorm van een bal. Deze bal met intelligentie en karakter daagt kinderen uit om met hem te spelen. Studenten bouwden Fizzy in opdracht van het Revalidatiefonds en het Prinses Maxima Centrum voor Oncologie.

De Pad-Changing Robot werd in opdracht van Huisman Equipment gebouwd om de voering van groter grijpers van buizenleggers automatisch te kunnen vervangen.

De Kroboot moet autonoom het kroos van sloten verwijderen om de waterkwaliteit te verbeteren. Het bootje werd gemaakt in opdracht van TOPDelft en Hoogheemraadschap Delft.

Roselia is een robot gemaakt in opdracht van Berg Roses Nederland en Porta Nova Rozenkwekerij. Roselia gebruikt neurale netwerken om te bepalen welke rozen rijp zijn om geplukt te worden, en toont dat aan plukkers.

Voor de studenten is de robotica minor in het begin vooral veelzijdig, en tegen het eind is het stressen om in elk geval zoveel mogelijk van het oorspronkelijke plan te realiseren. Bedrijven weten ook wel dat ze geen wonderen kunnen verwachten, maar ze zien de minor vaak als een eerste verkenning van robotisering.

In juni opent de volgende inschrijving voor bachelorstudenten van de faculteiten EWI, 3mE en IO. Vanaf september gaat dan de volgende robotica minor weer van start.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl