Studiever eniging wil werelds kunstwerk op Civiel

Ter ere van zijn 125-jarig bestaan hoopt Het Gezelschap Practische Studie een kunstwerk te schenken aan haar faculteit. Daar is geld voor nodig, 20 duizend euro maar liefst.

Zien we binnenkort de hele wereld op Civiel? (Foto: Het Gezelschap Practische Studie)

Voor dit bedrag komt een plakkaat van 11×5 meter op de gevel van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Het ontwerp heet Sharing knowledge like rivers flow en is ontworpen door een student. De lustrumcommissie hoopt het bedrag voor dit kunstwerk, dat alle rivieren ter wereld toont, op te halen via het crowdfundingplatform van het Universiteitsfonds Delft, supporttudelft.nl.

De hele wereld op Civiel

Met nog 52 dagen te gaan staat de teller op 8.500 euro. Toch maakt commissaris extern van de lustrumcommissie, Ruth Korthals Altes, zich geen zorgen. “Momenteel zijn we druk met het benaderen van zoveel mogelijk mensen. Belangstellenden kunnen bijdragen door een zelf te bepalen bedrag te schenken of door het kopen van een bundel. Voor €125 ontvang je bijvoorbeeld een uitnodiging voor de onthulling én graveren wij je naam in het kunstwerk.”

Volgens Korthals Altes symboliseert het kunstwerk de bijzondere relatie tussen de faculteit en de wereldse wateren. “Een commissiegenoot verwoordde dat onlangs mooi: civiele techniek zie je op de hele wereld, nu zie je de hele wereld op Civiel.”

Twee lustrumweken

Als het bedrag op tijd binnen is, vindt de onthulling tijdens de tweede lustrumweek plaats. Het Gezelschap Practische Studie verdeelt de festiviteiten voor haar 25ste lustrum over twee verschillende weken.

De eerste feestweek vond vorig jaar oktober plaats. Toen sprongen studenten vanaf het tien meter hoge dak van de faculteit op een BigAirbag en was er een diner in de Oude Kerk. Tijdens de tweede lustrumweek, van 3 tot 7 juni, staan opnieuw tal van activiteiten gepland. “Zo organiseren we een groot faculteitsfeest samen met de Mijnbouwkundige Vereeniging, gaat de documentaire over 125 jaar “Practische Studie” in première en onthullen we die week hopelijk ook het kunstwerk.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl